Mielőtt a Szentlélek azon három adományáról
beszélnénk, amelyek különösen összefüggésben vannak a karizmatikus
megújulással, hasznos lesz idézni a II. Vatikáni Zsinatot a Szentlélek
adományaival kapcsolatban általában.
„... ugyanez a Szentlélek az Isten népét
nemcsak szentségeken keresztül és papi szolgálatokkal szenteli meg; vezeti és
ékesíti erényekkel, hanem ajándékait »tetszése szerint juttatva kittek-kinek«
(IKor 12,11), sajátos kegyelmeket is oszt szét a hívők minden fokozata között.
Ezekkel a kegyelmekkel alkalmassá és készségessé teszi őket különféle munkák és
feladatok vállalására az egyház megújhodása és továbbépítése érdekében, ahogyan
az Írásban áll: »A Lélek ajándékait mindenki azért kapja, hogy használjon
velük« (IKor 12,7). Ezeket a karizmákat, akár a legragyogóbbak közül valók,
akár egyszerűbbek és gyakorta előfordulók, hálaadással és vigasztalódással kell
fogadnunk, mert mindig éppen időszerűek és nagyon is hasznosak az
egyházban." (Dogmatikai konstitúció az egyházról, 12. rész)
A II. Vatikáni Zsinatnak ezt a pozitív
közeledését a lelki adományok felé hangsúlyozta ki II. János Pál pápa, amikor
ezt mondta:
„A lelki adományok szintén segítenek a
szolgálatok gyakorlásában. A Szentlélek ajándékozza azokat, hogy segítse
Isten Országának eljövetelét. Ebben az értelemben azt mondhatjuk, hogy
az egyház a karizmák közössége." (Lásd: L'Osservatore Romano,
1992 július 1.)
Benedict M. Heron OSB – karizmatikus.hu
A Szentlélek adományairól
A Szentléleknek a hívő közösségben történő
érzékelhető megnyilvánulásait karizmáknak, lelki adományoknak nevezzük.
Nem akarom, testvérek, hogy
a lelki adományokat illetően tudatlanok maradjatok. A lelki adományok ugyan
különfélék, a Lélek azonban ugyanaz. A szolgálatok is különfélék, de az Úr
ugyanaz. Sokfélék a jelek is, de Isten, aki mindenben mindent véghezvisz,
ugyanaz. A Lélek megnyilvánulásait mindenki azért kapja, hogy használjon velük.
Az egyik ugyanis a bölcsesség szavát kapja a Lélektől, a másik a tudás szavát
ugyanattól a Lélektől, a harmadik a hitet kapja ugyanabban a Lélekben, vagy
pedig a gyógyítás adományát szintén ugyanabban a Lélekben. Van, aki
erőnyilvánulásokat kap, van, akinek a prófétálásnak vagy a lelkek
megkülönböztetésének képessége jut osztályrészül. Más különféle nyelveket vagy
pedig a nyelvek magyarázatát nyeri el ajándékul. Mindezt azonban egy és
ugyanaz a Lélek műveli, tetszése szerint osztva kinekkinek (1Kor 12,1.411).
A karizmákat, akár a
legragyogóbbak közül valók, akár egyszerűbbek és gyakorta előfordulók,
hálaadással és vigasztalódással kell fogadnunk, mert mindig éppen időszerűek
és nagyon is hasznosak az Egyházban. (2. vatikáni zsinat: Lumen Gentium 12.)
Téves az az állítás, hogy a
karizmák – akár a rendkívüliek is – az ősegyházra korlátozódtak. Jézus ígérete
szerint a jelek azokat kísérik, akik hisznek, minden korlátozás nélkül.
Akik hisznek, azokat ezek a
jelek fogják kísérni: Nevemben démonokat űznek ki, új nyelveken beszélnek,
kígyókat vehetnek kezükbe, és ha valami mérget isznak, nem árt nekik, ha pedig
betegekre teszik a kezüket, azok meggyógyulnak (Mk 16,1718).
A XX. század első napjára
virradó éjszakán XIII. Leó pápa a Szent Péter bazilikában az Egyház nevében
intonálta a Veni Creator Spiritus (Jöjj, Teremtő Lélek) himnuszt, ezzel a
Szentléleknek ajánlva az Egyház új évszázadát. 1901. január 1én késő este az
Egyesült Államokban, a kansasi Topekában, a metodista Charles Parham
Bibliaiskolájában született meg a pünkösdmozgalom, amelyben friss erővel lépett
föl a Szentlélek megtapasztalása, kísérve különböző karizmák – így a nyelvek,
a prófétálás, a gyógyítás adománya – működésétől. Először külön pünkösdi
felekezetek születtek (ilyen Magyarországon az Evangéliumi Pünkösdi Közösség),
de a század ötvenes éveiben a mozgalom átterjedt a történelmi protestáns
egyházakra, 1967től pedig a katolikus Egyházra is, ahol ma már inkább
karizmatikus megújulásnak nevezik. A Szentszék jóváhagyta a katolikus
karizmatikus megújulás több nemzetközi szervezetét.
A karizmák nem öncélúak, nem
szabad a figyelem központjába kerülniük. Az Ajándékozóra és nem az ajándékokra
kell elsősorban figyelnünk. Az adományok csak eszközök a hívő közösség építésére.
Nem szabad vakmerően
kívánkozni rendkívüli adományok után, és elbizakodottan nem szabad tőlük
remélni az apostoli munkálkodás eredményességét. Valódiságukat és célszerű
felhasználásukat illetően azokra tartozik az ítélet, akik elöljárók az
Egyházban, és akiknek különösképpen feladatuk nem a Lélek kioltása, hanem az,
hogy vizsgáljanak felül mindent, és a jót tartsák meg (vö. 1Tessz 5,12 és
1921). (2. vatikáni zsinat: Lumen Gentium 12.)
A rendes és rendkívüli
adományok megkülönböztetése roppant fontos. A rendes adományokra aktívan kell
törekednünk azzal, hogy természetes adottságainkat (pl. beszélőképesség) a
Szentlélek rendelkezésére bocsátjuk. A rendkívüli adományok Isten tetszése
szerint jelentkeznek, többnyire úgy, hogy a rendesekből nőnek ki.
Ha valaki a hitben kapott
belátásait kimondja, a bölcsesség szavának rendes adományát gyakorolja. Ha
képességeit meghaladó mélységű természetfölötti belátásokat kezd közölni, a
Szentlélek a bölcsesség szavának rendkívüli szintjére emelte az adományt.
Ha a hívő kimondja imádság
közben született intuitív megérzéseit, az ismeret szavának rendes karizmáját
gyakorolja. Ha emberileg megmagyarázhatatlan konkrétságú ismeretet közöl (pl.
Péter Ananiással és Szafirával ApCsel 5,111ben), a Szentlélek az ismeret
szavának rendkívüli szintjére emelte az adományt.
Ha a hívő kérő imát mond és
hittel várja annak meghallgatását, a hit rendes karizmáját gyakorolja. (Ez nem
egyszerűen a hit erénye, hanem abból fakadó konkrét várakozás.) Ha világos
indítást kap, hogy konkrét és rendkívüli beavatkozást várjon Istentől (pl. Pál
Elimásszal szemben ApCsel 13,911ben), akkor a Szentlélek a hit rendkívüli
adományának szintjére emelte karizmáját.
Ha a hívő egyszerűen
imádkozik egy beteg gyógyulásáért, és a beteg fokozatosan, normális módon
meggyógyul, a gyógyítás rendes adományával van dolgunk. Ha a beteg váratlan
hirtelenséggel, orvosilag megmagyarázhatatlan módon meggyógyul, a Szentlélek a
gyógyítás rendkívüli adományával avatkozott be.
Ha valaki kezét rátéve
imádkozik egy testvéréért, és a másik erőt érez áradni maga felé, amely
megingatja a lábán, ez az erőnyilvánulás rendes karizmája. (A pszichofizikai
ráhatás természetes dolog, ez van átadva a Szentléleknek az imádságban.) Ha
viszont valaki egyetlen szót szól, és erre környezetében mindenki földre zuhan
egy titokzatos erő befolyása alatt (Jn 18,6), a Szentlélek rendkívüli
erőnyilvánulással avatkozott be.
Ha a hívő egyszerűen
kimondja sugallatait, amelyeket a Szentlélektől származónak vél, a prófétálás
rendes adományát gyakorolja. Ha félreismerhetetlen, erővel teljes isteni szózatot
kap, az a prófétálás rendkívüli karizmája. (A prófétálásnak nem szükségképpen
része a jövő ismerete! Egyszerűen Istentől ihletett, érthető nyelven való
beszédet jelent. Gyakran nem más, mint dicsőítő ima, mint Lk 1,67ben is.)
Ha valaki imádság közben
különös zavart érez lelkében és ezt démoni jelenléttel magyarázza, a lelkek
megkülönböztetésének rendes ajándékát gyakorolja. Ha látomásban látja a
jelenlévő démont, ez a lelkek megkülönböztetésének rendkívüli adománya. (Sok
más formája is van.)
Ha egy hívő, a Szentléleknek
átadva hangképző szerveit, érthetetlen beszéddel imádja Istent, kifejezve
ezzel az ő felfoghatatlan misztériumát, a nyelvek rendes adományát gyakorolja.
Ha viszont valaki ismert, de általa nem tanult idegen nyelven szólal meg, ez a
nyelvek rendkívüli karizmája.
Ha a nyelveken szólás arra
ihlet valakit, hogy érthető nyelven imádkozzék vagy prófétáljon, az illető a
nyelvmagyarázat rendes karizmájával él. Ha valaki a Szentlélek segítségével
lefordít egy általa nem ismert idegen nyelven elhangzó szöveget, akkor a
nyelvmagyarázat rendkívüli adománya működik.
Mindezek csak példák. 1Kor
12,810 nem sorolja föl az összes adományt. A karizmák korlátlan változatossága
és különféle csoportosítása lehetséges.
A lelki adományokat mindig
alá kell vetni az egyházi vezetők megkülönböztető és rendező szerepének, mert
ez az ő karizmájuk. A valódi karizmáknak is lehetséges helytelen használata.
Szent Pál ezért ad szabályokat a korintusiaknak az adományok használatára nézve
(1Kor 14). Ezek a szabályok az akkori korintusi egyházra vonatkoztak, de a mai
püspökök éppígy adhatnak előírásokat a rájuk bízott közösségeknek. A
Szentlélek ilyenkor engedelmességre ihlet, nem a karizmák önkényes
használatára.
A
karizmák a Szentlélek érzékelhető megnyilvánulásai, amelyeket a hívőknek a
hierarchia irányítása alatt az Egyház építésére kell használniuk.
Minden karizma eszköz, amely a hívő közösség
növekedését és megerősödését szolgálja. Egyes karizmáknak (pl. a gyógyításnak)
nagy szerepe van az evangelizációban, mert alkalmasak arra, hogy érdeklődést
és hitet ébresszenek. Más karizmák (pl. a nyelvek adománya) inkább az Istennel
való mélyebb személyes egyesülés eszközei. A rendes karizmákra aktívan
törekednünk kell, de szabad alázatos bizalommal (nem vakmerő elbizakodottsággal,
és nem a természetes eszközök mellőzésével) a rendkívüli karizmákat is kérnünk
Istentől, aki kellő pillanatban megadja azokat a hívők megerősítésére és a
nemhívők meggyőzésére.
Törekedjetek a szeretetre,
de igyekezzetek a lelki adományokat is elnyerni (1Kor 14,1).
Uram, tekints
fenyegetőzéseikre, és add meg szolgáidnak, hogy teljes bátorsággal hirdessék
szavadat. Nyújtsd ki kezedet, hogy gyógyulások menjenek végbe, jelek és csodák
történjenek szent szolgád, Jézus nevében (ApCsel 4,2930).
Újítsd meg a jeleket, és
tégy csodákat újból. (Sir 36,5; ezt imádkozza az Egyház Az Imaórák Liturgiájá
ban: II. hét, hétfő, reggeli dicséret.)
Elterjedt tévedés, hogy a
karizmák csak a lelki élet magas fokán lépnek föl. ApCsel 10,4448ban Kornéliusz
és társai még meg sincsenek keresztelve, amikor karizmákat kapnak. ApCsel
19,56ban közvetlenül a bérmálás után kapják az efezusi hívők a nyelvek és a
prófétálás adományát. Az adományok elnyerését inkább a várakozással teljes hit
és az aktív elfogadás teszi lehetővé, mint a hitben való érettség.
Forrás: Kovács Gábor atya - http://www.hagiosz.net/ ?q=node/497
Az Emmausz Közösség honlapján itt
olvasható a karizmákról szóló összefoglaló: http://www.emmausz.hu/index.php/hu/karizmak
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése