Minden hónap első keddjén
közbenjáró imaközösség tagjai gyűlnek össze, hogy gyógyulásokért,
szabadulásokért imádkozzanak azok felett, akik ezt kérik.
A közösség vezetőjét, Ágoston
atyát és a csoport két tagját kérdeztük a közösség múltjáról, jelenéről,
tevékenységéről, az imaóra jellegéről és az Úr ajándékairól.
Elsőként Ágoston atyát kérdezzük,
mi volt a közvetlen oka, hogy ezt a közösséget megszervezte?
- Elsősorban a papi
tapasztalataim, másrészt, hogy karizmatikus közösségnek vagyok a tagja, ott az
egymás fölött való imádság jellegzetes dolog. Kézföltétellel imádkozunk, nem
tesszük rá a kezünket másra, mert nem mi vagyunk a fontosak, mi csak közvetítők
vagyunk. A Jóisten legyen közvetlen kapcsolatban az illetővel.
Annak idején, már az Emmánuel
közösségben szerveztem egy ilyen imádkozó kis csoportot, de ott a csoport
tagjainak messziről kellett jönniük, a Ferenc körútról, Újpestről Csepelre
kijönni nagyon fárasztó volt, emiatt ez megszűnt. Megvan köztünk a nagyon jó és
mély kapcsolat, csak mint közösség nem jövünk össze már rendszeresen.
Akkoriban láttam először azt,
hogy milyen hallatlan fontos az, hogy imádkozzunk egymásért. Ez tulajdonképpen
a karizmatikus közösségek nagy felfedezése, az imádságnak az óriási jelentősége
és óriási hatása. Az is különös, teológiailag nem lehet megmagyarázni, inkább
ősi, emberi tapasztalat, hogy a kézfeltétellel való imádság talán a
leghatásosabb, a legközvetlenebb kapcsolatot teremti a Jóisten és a szenvedő
ember között.
A közösség szervezésekor én
kértem föl néhány embert, később pedig, amikor úgy éreztük, hogy még szükségünk
volna tagokra, megbeszéltük kit kérjünk meg. Nagyon szeretjük egymást, nagyon
jó kapcsolatban vagyunk egymással.
- Mikor volt az első alkalom?
Milyen volt kezdetben és hogyan folyik most?
- Az első alkalom három-négy éve
volt, ennél a közösségnél. Gyakorlatilag ugyanúgy folyik, nem változott semmi.
Az Oltáriszentség előtt vagyunk, először bűnbánatot tartunk, aztán kérjük, hogy
az Úr Jézus szent vérével borítson be bennünket, hogy tisztátalan gondolataink
ne legyenek, kísértésektől mentek maradjunk, a hatalmi vágy vagy a hiúság ne
kísértsenek meg bennünket és az imádság alatt senkit semmiféle gonosz támadás
ne érhessen. Tudjon az ember úgy imádkozni, hogy csak szolgál, nem formál
véleményt a másikról, nem az a fontos, milyen kapcsolatban van az illetővel.
Természetesen, ha haragban volnánk, akkor ki kell engesztelődni szépen, ha
előítéleteim vannak, ezeket föl kell számolni. Úgy nem lehet imádkozni, hogy az
ember ne teljesen őszinte szeretettel forduljon a másik felé. Tehát az
Oltáriszentség előtt, bűnbánatot tartunk, kérjük az Úr Jézusnak az oltalmát,
ezután elkezdünk imádkozni.
Igazából, hogy ki, mit imádkozik
a másik fölött, azt nem tudjuk, mert mindenki szépen csendben imádkozik. Meg
szoktuk kérdezni az illetőtől előre, miért kéri a közbenjárást, hogy legyen
valami támpontunk. Előfordul, hogy aki az imát kéri, nem tudja idehozni azt,
akinek szüksége lenne rá. Egy ilyen eset: "a fiam kábítószerfüggő, még
csak hallani sem akar az Istenről". Nem tudják idehozni, de hát az Úr
Jézus is távolból gyógyította a százados szolgáját, a főniciai asszony lányát,
neki a távolság nem számít semmit. Ilyenkor afölött imádkozunk, aki kéri, úgy,
hogy ez az imádság segítse azt, akinek szüksége van rá.
Ki hosszabban, ki rövidebben
imádkozik, de nem az időn múlik. Amikor vége van az imádságnak, befejezzük egy
szentségi áldással, végezetül elmondjuk a Jézus Szíve litániát.
Ennek a mintáját - hadd mondjam
még - a kiskanizsai közösségben láttam. Egy alkalommal este kilenctől hajnali
háromig imádkoztunk, rengetegen voltak. Szlovéniából, Szlovákiából jöttek és
Magyarországnak szinte egész területéről, rengetegen voltak a templomban, több
csoportban imádkoztunk, az Oltáriszentség jelenlétében.
- A gyógyulás és a szabadulás mit
takar, milyen jellegű bajokból kérhetünk segítséget?
- A gyógyulást az ember
szubjektíve is érezheti, és objektíve az orvosok is kimutatják, hogy megszabadult
a betegségétől. A szubjektív élmény azt jelenti, hogy eltűnnek a fájdalmai -
kicsit olyan, mint amikor a fogorvos várószobájában egyszer csak nem fáj az
embernek a foga, de ez még nem jelenti azt, hogy meg is gyógyult az a fog.
Lehetséges, hogy valaki ezt nagyon erősen szeretné, van egy ilyen lelki
tényező.
Viszont van olyan - arról már nem
lehet azt mondani, hogy szubjektív érzés - ha valakinek például szürkehályogja
vagy zöld hályogja van, műtét előtt áll és az orvos kijelenti, hogy nem kell
megműteni, mert nincs semmi baja a szemének. Azért ez már elég objektív dolog.
Rosszindulatú daganat van benne, és a daganat eltűnik, a vizsgálatok nem
mutatják ki. Ilyenkor az ember érzi, hogy az Úr Jézus megmutatta a hatalmát az
illető testében, mert igenis ő az igazi orvos és mindent meg tud tenni,
szeretetből értünk.
Hogy mit takar a szabadulás:
például valaki játékszenvedélyfüggő és ez megszűnik, méghozzá egyik óráról a
másikra. Alkoholista és megszűnik. Fóbiái vannak vagy olyan lelki sérülések,
amelyeket gyerekkorától fogva hordozott és egyszer csak megszűnik. A
szabadulással az ember érzi, hogy békét kapott a lelkébe, a félelmei, a
kényszeres dolgai megszűnnek, és helyette egészséges, normális, szép életet tud
élni.
- Milyen visszajelzéseket kaptak
azoktól, akik imát kértek?
- Visszajelzéseket ritkán kapunk,
úgy mint az orvosnál. Az orvoshoz nem megy vissza az ember, ha meggyógyult.
Sajnos, pedig kellene, hogy megköszönje. Próbáltam bíztatni is az embereket,
hogy merjék elmondani, hogy én kérem ettől vagy attól megszabadultam. Vannak
nagyon félős emberek, akik nem mernek erről nyilatkozni, annak ellenére, hogy
megtörtént a szabadulás vagy gyógyulás. Ha nálunk történt a gyógyulás, azért
nekünk el szokták mondani.
Valakinek, mint említettem, éppen
a zöldhályogja gyógyult meg, azért az nem kis dolog. Ilyenkor az ember érzi,
hogy a Jóisten milyen mélyen szeret bennünket, mirajtunk, kis bűnös embereken
keresztül is meg tudja mutatni azt, hogy van hatalma egészség és betegség
fölött.
Ami a lelki békénket vagy az
üdvösségünket, lelki előrehaladásunkat akadályozná, azokat a betegségeket
meggyógyítja. Ha nem történik ilyen látványos gyógyulás, akkor is lelki
békességet kap az illető. Az imádság hatalmas dolog.
- A közösség tagjai nem csak
havonta egyszer jönnek össze, hanem hétfő esténként is. Mennyiben más egy ilyen
zártkörű összejövetel?
- A hónap első keddje nyilvános
alkalom, bárki odajöhet, bárki kérhet imádságot. Azonkívül hétfőnként jövünk
össze, imádkozunk azokért a betegekért, akik már voltak nálunk, imádkozunk
azokért is, akiket a Jóisten el fog küldeni hozzánk. Ezen kívül, ha valami
komolyabb eset van, amit nem lehet két mondattal elmondani, akkor az illetőt
elhívjuk, hétfőn eljön közénk és bíztatjuk, hogy beszéljen ezekről a dolgokról,
hogy megértsük miről van szó. Gyakran olyan problémával jönnek, ami
következménye egy másik problémának. Egy hölgy azzal keresett meg minket, hogy
nagyon erős gerincbántalmai vannak, nem tud ülni, nem tud autóbuszra szállni.
Kiderült, hogy nem a gerincével van baj, hanem van egy kapcsolata, amiben a
férfi őbenne az anyát látja, ő pedig ezt nem tudja elfogadni és elviselni, ez a
lelki teher a gerincén jelentkezett. Imádkoztunk, hogy a Jóisten akarata
szerint rendeződjék ez a kapcsolat, és megszűntek a gerincproblémái. Tehát nem
testi betegségről volt szó, hanem pszichés betegségről.
Hétfőnként, ilyen komplikált
esetekben az illetőt külön meg szoktuk hallgatni, ilyenkor azért az egy
emberért imádkozunk, ha szükséges, szentmisét mondunk az ő jelenlétében, őérte.
Amikor csak magunk vagyunk, rózsafüzért imádkozunk, lelki olvasmányt
hallgatunk, körülbelül egy órát vagyunk együtt hétfőnként.
- Ha valaki eljönne, mert
szeretné kérni a közösség közbenjárását, mit fog látni és tapasztalni, amikor
belép a templomba?
- Ha belép a templomba valaki,
igazából semmi rendkívülit nem lát. Most általában két csoportban szoktunk
imádkozni, két-három tag egy-egy csoportban afölött, aki ezt kéri. Oda szoktuk
adni a feszületet a kezükbe, és szenteknek az ereklyéit, azért, hogy közben
kérje a közbenjárásukat. Pio atya, Don Bosco Szent János, a fatimai kis
látnokoknak, Meszlényi Zoltánnak az ereklyéjét és arra bíztatjuk, imádkozzon
hozzájuk, hogy azok is járjanak velünk együtt közben érte. Az illető leül, akik
imádkoznak, azok körülötte állnak. Közben pedig akik várakoznak, vagy már
túlvannak az imádságon, azokkal szépen félhangosan mondjuk a rózsafüzért.
Amit hallunk, amit tapasztalunk,
azt mindig megtartjuk magunknak. Ahogy van orvosi titoktartás, úgy ebben is a
hallgatás a helyes és erkölcsös dolog. Egymás között sem beszélünk róla. Arra
viszont szoktam biztatni a társaságot, beszéljük meg ki mit érzett, mit
tapasztalt, mert miközben az ember imádkozik, láthat képeket az illetővel
kapcsolatosan. Belső hangot hallhat, a prófétálásnak a szavát, Isten rajta
keresztül üzenhet valamit. Imádkozó állapotban például a Jóisten megengedi,
hogy valaki meglássa az illető lelkének az állapotát. Esetleg olyasmit tud neki
mondani, ami az illető számára eligazítást jelent. Például: "Valakivel
haragban van, igaz ez?" - "Hát igen." "Akkor tessék szépen
kibékülni, ez feltétele a gyógyulásnak." Ha valakivel először történik
ilyen rendkívüli dolog imádság közben, akkor nem tud vele mit kezdeni, ezt meg
kell beszélni. Volt egy férfi - nem itt a mi társaságunkban - aki elmondta
nekem, hogy miközben imádkozott a másik fölött, azt vette észre, hogy első szám
egyes személyben, tehát Én-kezdetű mondatokkal kezd beszélni. Azt mondta:
"Úgy megijedtem, hát ki vagyok én, hogy egyes szám első személyben
beszélek hozzá, én az Úrhoz fordultam." Ez újra és újra előfordult. Nekem
valamivel több tapasztalatom volt, mondtam neki, hogy valószínűleg ez a
prófétálás ajándékának a jelentkezése, engedje, hogy az Úr beszéljen rajta keresztül.
Természetesen előbb mondja el a társainak, hogy imádságban Isten elé vigyék:
tényleg az Úrtól van-e, vagy az ő saját pszichéjének a mélyéből jön valami,
aminek nem szabadna, vagy pedig a gonosz lélektől származik. Nem mindegy. A
tartalma nagyon fontos ezeknek az üzeneteknek, élményeknek.
Van, hogy olyasmiket lát az
ember, amiket nem szabad mondania. Egyszer velem történt meg: valaki fölött
imádkoztunk, az illető nőről semmit nem tudtam, de azt láttam, hogy a méhe
csodálatos fényben ragyog, mint a nap, és abban egy kis fekete, élettelen féreg
van. Ilyesmit az ember nem mond el, mert nem tudja értelmezni, nem tudja mit
jelent. Nagyon jó, hogy nem szóltam róla. Miután az illető eltávozott, azoknak,
akikkel együtt imádkoztam elmondtam mit láttam. Ők jól ismerték őt, tudták,
hogy már két spontán vetélése volt, most megint kisbabát vár. Óvatosnak kell
lenni az ilyen közlésekben.
Valaki régebben különböző
ezoterikus dolgokban vett részt. Nyakig benne volt, de amikor rádöbbent arra,
hogy meg kell térni, akkor gyökeresen szakított mindennel, meggyónt, stb-stb.
Elment egy idegen közösségbe, hogy imádkozzanak felette. Ott azt mondták rá,
hogy különböző ezoterikus dolgokban van benne. Hiába tiltakozott, erősködtek, és ezzel óriási zűrzavart okoztak
a lelkében, mert ilyenkor annak, aki imádkozik és megnyilatkozik, óriási
tekintélye van, óhatatlanul az Isten szavának veszi az, aki fölött imádkoznak.
Nem lehet ilyesmit biztonsággal kijelenteni. Rá lehet kérdezni, van-e valami
ilyen kötődése. Ha azt mondja nincs, lehet, hogy a múltjából jelent meg valami,
amivel az illető már szakított.
Nagyon tapintatosnak kell lenni,
a kézfeltétellel való imádság egy kicsit hasonlít ahhoz, amikor valaki elmegy
egy nőgyógyászhoz. Ha az a nőgyógyász durva, közönséges ember, az illetőben
szörnyű rombolást végezhet, hiszen ki van teljesen szolgáltatva. Ugyanígy a
gyóntatásnál vagy imádságnál is nagyon tapintatosnak kell lenni. Inkább
segíteni kell az illetőt arra, hogy az emlékezetében idézzen föl valamit,
amiről elfeledkezett, vagy pedig segítse abban, hogy meg tudja bánni azt, ami
még a lelkén ottmaradt.
- Miért más, ha az ember maga
imádkozik, és ha imádkoznak felette?
- Jézus maga mondja, ha az ő
nevében ketten-hárman együtt vannak, Ő ott van velük. Egy szívvel lélekkel,
egymás iránti szeretettel, tisztelettel imádkozunk azért, aki ezt kéri. Ennek
azért van erősebb hatása, mert akkor Jézus ott van velünk, és ő is, mint
közbenjáró az emberiség és az Atya között, ott imádkozik az illetőért.
Talán emlékszel arra a jelenetre,
amikor Jézus Jairus házába megy, mert a kislány betegen fekszik, és közben a
vérfolyásos asszony hátulról odafurakodik hozzá, és azt mondja: ha csak a
ruhája szegélyét érintem is, meggyógyulok. Jézus érzi, hogy erő ment ki belőle.
A kézföltétellel imádkozók is gyakran érzik ennek a kisugárzását. Ez egy
ajándék a Jóistentől, de nem feltétlenül ettől hatásos az imádság. Az ima ettől
függetlenül is lelki békét ad, nagyon komoly lelki békét ad.
Amikor este kilenctől hajnali
háromig imádkoztam, és állandóan magasra kellett tartanom a kezemet, mert
mindenki állt, és borzasztóan sok magas ember volt, nem fáradtam el a hat óra
alatt, pedig egyfolytában imádkoztunk, jöttek-jöttek az emberek. Ez nem a mi
erőnk, meg erőlködésünk. Nem úgy van, hogy lemerül az ember és föl kel
töltődni. A Jóisten végtelen szeretete, ereje, jelenléte jelentkezik az
imádkozókon keresztül. Mindig látom, hogy akik imádkoztunk, nagy békével válunk
el egymástól - jó mulatság, férfimunka volt - valahogy így.
A közbenjáró imacsoport két
tagját is kérdeztük az imaalkalomról.
Mióta vagytok tagjai, és hogyan
kerültetek a közbenjáró imacsoportba?
M: - Kezdettől fogva tag vagyok
kb. 4 éve. Ugyanis én egy kései bérmálkozó vagyok, és a felkészítésünk, ami
ősztől-tavaszig tartott, nagyon megérintette a lelkemet. Mondtam Ágoston
atyának, nagyon sajnálom, hogy vége lesz. Ő így felelt: Nem lesz vége. És a
folytatás a kis imacsoport lett.
K: - Kb. egy éve vagyok tagja az
imacsoportnak, és Ágoston atya kérésére csatlakoztam.
Hogyan zajlik, mi a menete egy
ilyen alkalomnak?
M: - Mielőtt elkezdjük bűnbánatot
tartunk, megtisztítjuk lelkünket, imádkozunk közösen a betegekért, és atya is
kéri számukra a gyógyulást, kettes csoportban imádkozunk, a többiek rózsafüzért
imádkoznak.
Jellemző-e az imát kérők kora és
neme, illetve lehet-e imát kérni távollevő testvérért? K: Általában idősebb
testvéreink vesznek részt a közbenjáró imákon, és természetesen bárkiért lehet
imát kérni, ilyenkor a közvetítő felett imádkozunk.
Milyen imádságokat imádkoztok az
imaalkalom folyamán?
M: - Kérem a Szentlélek
kegyelmét, erősítsen meg hitben és szeretetben, és ezután következik az ima,
ami a saját ill. a lélek hatására jön létre, tehát nem kötött ima. Hálaadással
ér véget.
K: - Mi, akik a közbenjáró imát
mondjuk, általában saját szavainkkal fordulunk Jézushoz és a Szűzanyához.
Ezalatt az imameghallgatásra érkezők rózsafüzért imádkoznak.
Van-e visszajelzés a közbenjáró
ima hatékonyságáról?
K: - Személy szerint hozzám nem
érkezett visszajelzés, de másoktól halottam, hogy nagy örömünkre imáink
segítettek.
M: - Igen többször kaptunk
visszajelzést testi-leki fájdalmak enyhüléséről, ilyenkor mindig megköszönöm a
Jóistennek, hogy meghallgatta beteg testvérünk kérését.
Ti milyen tapasztalatokkal
lettetek gazdagabbak mióta másokért imádkoztok?
M: - Megtanultunk személyesen
beszélgetni Istennel, és lelkünket átjárja az öröm és a szeretet, hisz a mi
lelkünk is gyógyul.
K: - Sajnos ilyenkor tapasztalja
meg az ember, hogy milyen sok betegséggel és gonddal küszködnek testvéreink, és
nagyon jó érzés, ha kicsit enyhíthetünk fájdalmukon.
Van- e valamilyen személyes
élményetek, amit megosztanátok az olvasókkal?
M: - Kezdetben mikor elkezdtük az
imaalkalmakat, ahogy a testvérek elmondták, testi-lelki bajaikat, olyan részvét
ébredt bennem, hogy szinte végigsírtam az imádságomat. Mostanra megedződtem, és
ritkábban fordul elő.
Van-e valami még amit
elmondanátok az imaalkalommal kapcsolatban?
M: - Csak bíztatni tudom a
testvéreket, hogy jöjjenek, vegyék igénybe ezt a szolgálatot, mert ha rögtön
nem is gyógyulnak testi problémájukból, lelküknek biztos javára válik, nem
beszélve arról, hogy akár minden alkalommal atyától megkaphatják a betegek
szentségét, ami nagy ajándék mindannyiunk számára. Magam részéről nagyon szeretek
szolgálni, és szívből kérni Isten kegyelmét, az Ő akarata szerint.
Dicsőség az Úrnak, áldott legyen
az Ő szent neve!
Forrás: Szűz Mária Szeplőtelen
Szíve Plébánia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése