A lélekkeresztség szó valóban zavaró lehet, mert könnyen félreérthető, vagy egyéb szekták fogalmaival összekeverhető. Lehetséges az is, hogy új fogalmat kellene bevezetnünk arra, amit mi katolikusok lélekkeresztség (Baptism with the Holy Spirit) alatt értünk, azonban egyenlőre elég magyarázattal ellátni a fogalmat, hogy jól értsük miről is van szó.
A katolikusok a lélekkeresztség alatt (Baptism with the Holy Spirit) nem egy új keresztelést, bérmálást értenek (mint más felekezetek), hanem azt, hogy a keresztelésben és a bérmálásban MÁR MEGKAPOTT ajándékokat aktualizáljuk. Ugyanis nagyon sok ember megbérmálkozik csak szokásból, mert ez így illik, hogy tudjon templomban esküdni, de semmi köze sincs a hithez, vagyis nincs élő hite. Ezek is megkapják a Szentlelket a keresztségben és a bérmálásban, de a Szentlélek nem tudja bennük kifejteni hatását, mert nincs személyes hitük, nincs személyes hozzájárulás a befogadó oldaláról. Vagyis köves talajra esnek a magok. Isten senkire sem erőltet semmit. A szentségek sem működnek mágikus módon, hanem szükséges az egyén hozzájárulása. A "lélekkeresztség" pedig egy olyan pillanat az egyén életében, amikor az ő egyéni hozzájárulásával (pl. megtérés) a bérmálásban már megkapott Szentléleknek teret enged, hogy kifejtse benne hatását. Mi a Szentlélek hatása? Semmiképpen sem az őrjöngés, ugrálás, stb., hanem a Szentlélek ajándékai: bölcsesség lelke, istenfélelem lelke, ... 2Tim1,7 "Isten nem a félénkség lelkét adta nekünk, hanem az erőét, a szeretetét és a józanságét."
Az összeállított dokumentumban mindez fel van tüntetve: "Előfordulhat, hogy gátoljuk a Szentlelket, melyet egyébként megkaptunk. Pedig már csak az van hátra, hogy együttműködjünk a Szentlélekkel. 2Tim 1,12: "Ezért emlékeztetlek téged, hogy gerjeszd fel az Isten kegyelmi ajándékát, amely kezeim rádtétele által van benned."
A lélekkeresztségről összeállított válaszok valóban a bérmálás szentségének hatásai, de CSAK AKKOR, ha a bérmálkozónak élő hite van, és személyes döntéssel befogadja a Szentlélek ajándékait. Ha csak szokásból bérmálkozott és nem volt élő hite, akkor a Szentlélek nem tudja benne kifejteni azokat a hatásokat, amikről az összegyűjtött idézetekben szó volt, hiszen a befogadó meggátolja a Szentlélek működését ellenállásával. Ezért szerencsés megkülönböztetni a fogalmakat, ezért használtunk egy külön fogalmat (lélekkeresztség), amit a katolikus egyházban is használnak pl. a katolikus karizmatikusok (akik nem szektások, hanem teljes közösségben vannak a Római Katolikus Egyházzal). Többek között Raniero Cantalamessa OFMCap atya is használja ezt a szót, aki a pápai ház szónoka volt, tehát nem elvetendő valaki. Az már külön kérdés, hogy mennyire szerencsés e fogalom használata, de ennek eldöntését hagyjuk inkább a nagy teológusokra és a Tanítóhivatalra. (Tudtommal ők még nem válaszoltak erre a kérdésre, tehát olyan nagy problémát nem látnak a fogalom használatában, vagy még vizsgálják a kérdést. Ki kell várnunk a végeredményt.)
Azoknak, akik mélyebben utánanéznének a "lélekkeresztség" katolikus értelmezésének, segítségül szolgálhat a következő két hely:
Forrás: Csücsop
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése