Ahhoz, hogy a
monasztikus életről úgy beszélhessünk, mint ami a Szentlélekben való élet,
mindjárt az elején azt a közösségi ekkleziológiát kell előtérbe helyeznünk,
melyet az egyház nagy hagyománya élt, s amelyre a közelmúltban a II. Vatikáni
Zsinat tett halvány utalást. E szerint az egész egyház, s így minden közösség
illetve minden egyes megkeresztelt ember új teremtmény, melyet a Szentlélek
akart, alkotott és éltet. A Szentlélek nem "adalék", aki azért jön
el, hogy élettel töltsön el egy már korábban létező valóságot, hanem Isten
teremtő ereje, ő az isteni élet, vagyis ő maga az egyház és a keresztény ember
lényege.[1]
Éppen e miatt -
szerencsés nyelvi újítással - a monasztikus életet manapság karizmának mondják, mely a Szentlélek gyümölcse,
a Szentléleknek a történelemben megvalósuló teremtő műve. Pneumatikus élet,
melyet Isten ajándékoz az Ország felé zarándokló népnek, mivel a keresztény a
szabadság és szeretet légkörében csak a Szentlélek sugallatára válhat ezen
ajándék részesévé, és mert ez a forma vitae christianae csak a Szentlélek állandó segítségével
maradhat hitelesen evangéliumi és mégis mindig új. [2]
Elöljáróban még
azt kell határozottan kijelenteni, hogy a monasztikus élet a keresztény
életalakításnak csak egyik formája, a keresztségi
fogadalomnak egyfajta koherens továbbvitele, egyik módja annak, hogy a
keresztény ember a maga teljességében élje meg a halálnak és feltámadásnak azt
a húsvéti misztériumát, melybe alámerült a keresztség szentségében[3].
A monasztikus
élet tehát pneumatikus élet, mert keresztény, azaz messiási, tehát megszentelt
élet (a Christós, a Messiás a Felkent-Megszentelt révén vö. Lk 4,18;
ApCsel 11,26). Az egyetlen megszentelő esemény, a keresztség által válik azzá:
a keresztségben egyedülálló és meghatározó módon részesülünk a Szentlélek
kenetében.[4] Ez
az a misztérium, mely megakadályozza azt, hogy a monasztikus szerzetességben
elit állapotot lássunk, a keresztények olyan kategóriáját, melyet a többinél
különb tagok alkotnak. [5] Krisztus
követését a cölibátusban és a házasságban más-más feltételek között valósítják
meg az egyes keresztények, s ez megköveteli, hogy a forma
vitae is különböző legyen.
Az őket új teremtménnyé alkotó Lélek azonban ugyanaz, ő az, aki formálja a
kibontakozó hivatást, s ő támogatja az Ország felé haladókat. Egy és ugyanaz az
Evangélium is, mely a Lélek energiáinak köszönhetően az egyes keresztények
életében hússá és történelemmé válik. Végül egy a Test is, s ezt a Lélek tartja
össze, teszi egységessé szeretetének ajándéka által, melyet a megkereszteltek
szívébe áraszt (vö. Róm 5,5).
A szentlélek és a monasztikus élet
E néhány előzetes
pontosítás után vázoljunk most fel olyan lehetséges utakat, melyek a Szentlélek
és a monasztikus élet kapcsolatának elmélyítéséhez vezetnek. [6]
a) "Spiritus
expulit eum in desertum"[7] (Mk 1,12): Meghívás a pusztába
A szinoptikus
evangéliumokban a Szentlélek a pusztába "űzi" Jézust közvetlenül
azután, hogy a János által kiszolgáltatott keresztségben leszállott reá (vö. Mk
1,10 és párh.), s így felkentté-messiássá-megszenteltté tette őt (ApCsel 4,27;
10,38). Az Előhírnök János is "anyja méhétől fogva telve volt
Szentlélekkel" (Lk 1,15), s a Lélekben növekedve és megerősödve a pusztába ment (vö. Lk 1,18), hogy
betölthesse hivatását, hogy a Magasságbeli Isten prófétája legyen (vö. Lk
1,76).
A pusztába való
elszánt elvonulás tehát a szerzetes számára sem előzménye a Szentlélek
leszállásának, hanem inkább úgy lehetne megfogalmazni, hogy a Lélek ajándékának
gyümölcse, következménye. Lehetséges, hogy a monasztikus irodalomban nagyobb
hangsúlyt kapott a monachus döntése, választása, mint a vonzás, az Isten
hívása, a Lélek indítása, de ha valaki valóban Istent keresi ("revera Deum
querit" RB 58,7), az csak azért képes erre, mert a keresztség óta benne
működő Lélek - hatékony vonzó energiáival - a pusztába vezeti őt (vö. Oz 2,14 vulg.:
"A magányba vezetem majd - mondja az Úr"). Ma időszerűbb, mint
valaha, hogy újra meg újra felhívjuk a figyelmet a következő igazságra: a
monasztikus élet a Lélek pusztába szólító hivatása Jézus nyomdokain, Illés és
Keresztelő János nyomdokain. Amikor a monasztikus szerzetesség hagyja, hogy
elcsábítsa az egyházi berkeket napjainkban uraló ideológia, a hatékonyság
ideológiája, az önmagát előtérbe helyező jelenlét, a minden áron feltűnni
akarás, az emberek között végzett misszióra és a túlhangsúlyozott prédikációra
beszűkülő evangélizáció, akkor muszáj emlékeztetni arra, hogy a monasztikus
szerzetesség a Szentlélek pusztában elhangzó szavára adott válasz[8] a
puszta eldugott mélyén, melyet az Újszövetség ezekkel a szavakkal jelöl: Ťen tó erémoť, Ťtópos kat' idíanť - a pusztában,
elhagyatott helyen[9].
Nagy Szent
Gergely írja, hogy Benedek "soli Deo placere desiderans ... recessit
igitur scienter nescius et sapienter indoctus"[10]. Erre azonban csak azért volt képes, mert
már "gratia Benedictus et nomine", Benedek, azaz áldott volt neve szerint, de főleg a kegyelem
miatt, mely maga a Szentlélek. Monasztikus terminológiával élve még találóbb,
ha azt mondjuk, hogypneumadidactus volt, azaz olyan valaki, akit a
Szentlélek tanított. Amint arra Saint-Thierry Vilmos rávilágít, a szerzetesben
van "quaedam docta ignorantia, docta a Spiritu Dei" [11].
Igen, Benedek
"deserti loci secessum petiit"[12], azért vonult el egy magányos helyre,
mert a Szentlélek erre indította: Az Egyház részéről valójában senki sem hívta
erre. Ahhoz, hogy a szerzetesség megszülessen és mindig újjászülessen, nincs
szükség arra, hogy az Egyház intézményesítse. Nem kívülről hozza létre valaki,
hanem olyan karizmatikus jellegű alkotásként jelenik meg, melynek egyedüli
szerzője, kezdeményezője a Szentlélek. Csak a Szentlélek lehet az, aki a
pusztába vezet, és csak az Ő energiái teszik lehetővé, hogy az Ország felé
zarándokolva átvágjunk a sivatagon. Nem véletlen, hogy a Bazil-féle hagyomány
értelmezése szerint a monasztikus élet "a Lélek szövetsége", melyben
a szerzetesnek mindhalálig szilárdan ki kell tartania[13], mert a lelki közösség tanúja és
közvetítője a Szentlélek. [14]
Ha azt állítjuk,
hogy a monasztikus életet leginkább a puszta jellemzi, ebből még nem következik
az emberek elől való menekülés vagy az egyházi közösségből való kivonulás. A
monasztikus közösség megpróbálja magát távol tartani a világiasságtól, de tagja
a Testnek, az Egyháznak. Elrejtett, pusztai helyzete olyan távolságvétel (xeniteía), melynek folytán a monostor
nem az egyházon kívül, hanem pontosan az Egyház
szívében van,
sorsközösségben minden emberrel, de mégis olyan rejtett, kevésbé látható, nem
feltűnő helyen, mint amilyen a mélyben rejtőző szív helye a testben. A
szerzetesek saját sivatagjukban beszélnek az emberekhez és keresztény
testvéreikhez, de egy "más" nyelven, "másféleképpen" élik
meg az üdvösségre meghívott bűnösök közös állapotát. Éppen a Szentlélek az, aki
megadja, hogy az egyetlen evangélium, jó hír közösségén belül különféle
nyelveken lehessen beszélni.
b) "Et
tentabatur a Satana"[15] (Mk 1,13): A lelki küzdelem
A monasztikus
hagyomány egyöntetűen tanúskodik arról, hogy a pusztába vonuló szerzetes első
lelki tapasztalata a belső küzdelemben a démonnal való szembenézés. Amint Jézus
a pusztában harcba szállt a kísértések ellen, ugyanúgy a szerzetes is - aki az
Isten látására vezető (Mt 5,8) szívbéli tisztaságra törekszik - felismeri, hogy
ütközetet vív, mégpedig nem emberek ellen, nem is saját teste ellen, hanem a
gonoszság és a bűn fejedelme ellen (vö. 2Kor 10,3-5; Ef 6,10-12; 1Tim 6,12).
E lelki harc
igazi főszereplője - ahogy a szókapcsolat jelzője is sugallja - a Szentlélek,
aki "kezünket tanítja a harcra, ujjainkat a viadalra."[16] A
Szentlélek az edző, aki a teljes, keresztény nagykorúság felé vezet, Ő
"teremt bennünk tiszta szívet", mert Ő a szentség lelke (vö. Zsolt
51,12-13). Kemény a küzdelem, melyet önmagunk ellen, a bennünk lakó rossz ellen
kell vívnunk, kimerítő a háború, de az ember így szerezhet tapasztalatot a
Szentlélek hatalmáról, mely által nemcsak a kísértést képes legyőzni, hanem a
harchoz szükséges erő is napról napra megújul. A szerzetes, akitől megkérdezik,
hogy "Mit csináltok a pusztában?", azért válaszolhatja azt, hogy "elesünk
és felállunk, elesünk és felállunk, újra elesünk, és újra felállunk" [17], mert tapasztalatot szerzett a
Szentlélekről, aki megújítja az erőit és a győzelem reményét, s ugyanakkor
egyre erősebbé és ügyesebbé teszi őt a küzdelemben. Hála a Léleknek az ember a
bukás után erősebb lehet, mint korábban volt, és az Ő fegyvereivel képes
előretörni a harctéren[18].
Nem véletlen,
hogy Benedek a Regulában a szerzetesnek az alázatosság fokain való
előrehaladását új fénybe helyezi, s úgy mutatja be, mint a hibáktól való
megtisztulást, amely a Szentléleknek köszönhető (RB 7,70). Ugyanígy joggal állítja,
hogy a jó cselekedetek eszközei a lelki művészet eszközei, s
kitüntetett módon a Lélek művészetének eszközei: "Ecce haec sunt
instrumenta artis spiritalis" (RB 4,75). A Szentlélek, aki
"gyöngeségünk láttán gyöngéden közelít hozzánk"[19], segítségünkre siet: Ő harcol a
szerzetes harcaiban, felismeri a bálványokat, melyek csábításukkal kísértésbe
viszik őt, s megadja a bölcsességet, mely valódi orvosság a harcban szerzett sebekre.
Ha pedig a monachus elbukna a küzdelemben, a Szentlélek, aki "maga a bűnök
bocsánata"[20], megtisztítja, és visszaállítja az
Istennel való teljes közösséget.
Ha a szerzetes
eljut az Isten tökéletes szeretetére, amely elűzi a félelmet; ha eljut odáig,
hogy már Krisztus szeretete miatt él szerzetesként ("non jam timore
gehennae, sed amore Christi" RB 7,69), az csakis a Szentlélek miatt
lehetséges. Isten fiainak szabadságával élve az Ő örömében tehet az ember még
többet, mint amit a Regula előír számára: "cum gaudio sancti Spiritus (RB
49,6)".
A Szentlélek
nélkül a Krisztus-követés kimerítő és kiszolgáltatott háború volna, a
Szentlélek ereje nélkül reménytelen és voluntarisztikus vállalkozás lenne,
nélküle nem lehetne a szabadulás és a szabadság felé vezető út. Nem véletlen,
hogy aki az aszketikus harcot szabadság és szeretet nélkül, rabszolga módra
vívja, az előbb, vagy utóbb otthagyja a küzdelmet, mert a szolgaság házaként
éli meg azt; aki viszont fiúként, azaz szeretetből és szabadságban küzd, az
mindig az atyai házban marad (Jn 8,35).
c) "Abiit in
desertum locum ibique orabat"[21] (Mk 1,35):
Az
imádság
A lelki harc
mellett, sőt, azon belül találjuk az imádságot, melyet - ha valóban keresztény
- az Isten szava sugall, formál és ural. Ezen a téren nagyon világosan kell
látnunk: Nem szabad, hogy a szerzetes élete a kultusz megjelenési formájává
silányuljon, mintha a monasztikus élet végső célja a liturgia, az Opus
Dei volna. A szerzetesi
élet nem válhat az imádság tiszta tapasztalatának szüntelen keresésévé sem: A
keresztény imádság, melynek szerencsére sok és sokféle formája van, mindig
eszköz a cél eléréséhez, ami csakis az agapé, a szent communio lehet.
Ugyanakkor azt is szükséges hangsúlyozni, hogy a szerzetesnek törekednie kell
arra a folyamatos imádságra, amit az apostol ajánl (vö. 1Tessz 5,17; Ef 5,20).
Ez nem azt jelenti, hogy az igét betű szerint értelmezve valamennyi
tevékenységünk közben, minden szituációban szüntelenül valamilyen formulát
ismételgetünk. Sokkal inkább a belső életnek arról a képességéről van szó, mely
által mindig készek vagyunk meghallani az Isten szavát. E képesség által
gondolataink és érzelmeink szüntelenül Istenre irányulnak, s így ameghallás-elmélkedés-imádság dinamizmusa lesz a közelítés módja
minden eseményhez, minden személyhez, helyhez és időhöz. Összefoglalva tehát
azt mondhatjuk, hogy hiteles monasztikus élet nem lehetséges a szó legmélyebb
értelmében vett lectio divina nélkül; s ez nem csupán módszert
jelent, hanem sokkal inkább a Lélek dinamizmusát a szerzetes szívében. Éppen az
imádságnak ebben a folyamatában tudjuk megragadni a Szentlélek hatékony
jelenlétét.
A szerzetes és
vele együtt minden keresztény hétköznapjaira jellemző, hogy a Szentlélek
megelőz minden cselekedetet, és Ő minden tevékenység célja és végpontja. Ahhoz
pedig, hogy a szerzetes személyes és közösségi imája kitartó legyen, tudatosítani
kell mindezt, szükséges a mindig és mindenhol uralkodó Lélek jelenlétének
felismerése. A keresztény ember tudja, hogy az Atyához a Fiún, Jézus Krisztuson
keresztül juthatunk el a Szentlélekben (vö. Ef 2,18), tehát arra kell
törekednie, hogy mindig "a Szentlélekben imádkozzon" (Júd 20). Vajon
nem azért kezdődik a szerzetes imája ezekkel a szavakkal: "Nyisd meg
ajkamat, Uram", ezzel a valódi epiklézissel, mert az Istenhez
szószaporítás nélkül szóló imádság - mint terapeutikus, gyógyító cselekvés - szerzője
maga a Szentlélek? Csak a Szentlélek képes imára indítani, és Ő képes hitelessé
tenni az imánkat. Csakis Ő állhat az imádság végén, hiszen Ő az a jó, amit
kérünk, Őrá vonatkozik a "jó dolgok" kifejezés (vö. Mt 7,11), amit
Lukács figyelemre méltó módon kifejt, és néven is nevez: "Ha ti, bár
gonoszak vagytok, tudtok jó dolgokat adni fiaitoknak, mennyivel inkább adja
majd a Mennyei Atya a Szentlelket azoknak, akik kérik Tőle" (Lk
11,13).
A szerzetes napi
teendőit a zsolozsma imaórái szerint ütemezi azzal a meggyőződéssel, abban a
tudatban, hogy a liturgia az a hely (tér) és alkalom (idő), ahol és amikor a
Szentlélek egyesül a Menyasszonnyal, hogy együtt kiáltsák: "Jöjj el,
Uram!" (Jel 22,17). Igen, a Szentlélek indít az imádságra, míg végül Ő
maga válik a szerzetes imádságává, mert az illető - aki mint minden keresztény,
ismeri saját gyöngeségét - nem tudja, hogyan imádkozzék (vö. Róm 8,26). A Lélek
azonban segítségünkre siet abban a nagy gyengeségben, amit az intenzíven
imádkozók időnként megtapasztalnak: a szárazság, az akédia idején, amikor az
Isten utáni vágyakozás megbénulni látszik. A Szentlélek, aki az Istenben
meglévő Isten utáni vágyakozás (vö. Róm 8,27; 1Kor 2,10), lelki szárazságunk
állapotában képes vágyainkat nevelni, mélyíteni, tágítani, melegíteni,
kiegyenesíteni és kijavítani oly módon, hogy Ő maga válik bennünk az Istenre
való vágyakozássá. A szerzetes szívébe leszálló Szentlélek maga válik imává,
könyörgéssé, dicséretté és hálaadássá olyan mélységben, mely "intimior
intimo meo"[22], bensőségesebb és titkosabb az ember
tudatosan megélt belső világánál. Így, mivel "a kegyelem arra indít, hogy
kérjük a kegyelmet"[23], amint a Lélek is arra ösztönöz, hogy
kérjük a Lelket, a szerzetes szüntelenül imádkozik, azaz egyre inkább a
Szentlélek állandó irányítása alatt áll.
Az imaéletről
szólva végül hogyan is feledkezhetnénk meg a Szentlélek hatékony jelenlétéről a
szerzetesi lectio divinában? A Lélek az, aki
megadja a szerzetesnek az Isten legrejtettebb misztériumainak ismeretét, a
Lélek az, aki mindig az Igéhez, a Szóhoz társulva megnyit bennünket az Isten
bölcsességének és felfoghatatlanságának kincsei felé. A Szentlélek teszi
lehetővé, hogy észrevegyük, amikor az Ige hozzánk látogat[24], Ő az, aki a szavakat lámpássá teszi
mindennapjaink léptei előtt (vö. Zsolt 119,105). Ahhoz, hogy az Írások mélyeit
kutassuk, és mindennapi eledelt találjunk bennük, ismerni kell a Szentlelket,
hisz nem véletlenül nevezik Őt "Isten erejének" (vö. Mt 22,29), aki
energiát és fényt hoz. A lectio divina, mint a Lélekben
meghallgatott, átelmélkedett, elimádkozott, megünnepelt és szemlélt Ige, a
szerzetesi élet alakítójává, a Szentlélek igazi iskolájává válhat. Szent-Viktori Gualtierus
szavaival a Szentlélek "értelmet adva cselekszik az értelemben, s
szeretetet hozva működik a szívben: értelmet ad a tudatlanság ellen, s
szeretetet a szenvedélyek ellen. Az értelem megvilágosítja a vakokat, a
szeretet pedig támogatja a gyöngéket".[25]
A
monasztikus élet célja: A Szentlélek elnyerése
A szerzetes élete
nemcsak merít az imádságból, hanem - ahogyan némi túlzással, de találóan
mondják - arra kellene törekednie, hogy maga is epiklézissé,
a Szentlélekhez szóló könyörgéssé váljon. Életével kérje, hogy a Lélek szálljon
le rá, az egyházra, az emberiségre, az egész világra, és vigye végbe a
megtisztítás, a megszentelés, a bennünk lakás művét. Néhány egyházatya, kezdve
Nisszai Szent Gergellyel, a Lk 11,2 verset olvasva a "Jöjjön el a Te
országod" szavakkal szemben előnyben részesíti a következő, néhány
kéziratban fellelhető szövegvariánst: "Szálljon ránk a Te Szentlelked, és
tisztítson meg bennünket!"[26]. Ugyanúgy az atyák közül többen "az
Isten országa bennetek van" (Lk 17,21) kifejezésről úgy vélik, hogy a
"Szentlélek bennetek van" állítás szinonimája. Igen, az Isten uralma
a Lélek uralma, a Lélekben való részesedés. Így a "keressétek előbb Isten
országát" (Mt 6,33) azt jelenti: Keressétek, kérjétek, próbáljátok
befogadni a Szentlelket!
Tehát azt is
mondhatjuk, hogy a keresztény élet célja, a telosz, ami az
Isten országa, a Vele való közösség, az
örök élet, megegyezik a Szentlélek elnyerésével.
Természetesen eme felfogás iránt elsősorban a keresztény Kelet mutatkozott
fogékonyabbnak, de nem lehet azt mondani, hogy a Nyugat számára mindez idegen
volna. A szerzetesség születésekor, majd Antalnak, a monachusok atyjának korában
is mindig úgy tartották, hogy a monasztikus élet lényege a Szentlélek
jelenlétének befogadása, az Isten hajlékává válás; a szerzetesnek úgy kell
eltelnie a Szentlélekkel, hogy maga ispneumatoforosszá,
lélekhordozóvá váljon.
Az arab hagyomány
szerinti VIII. levélben, melyet az egyiptomi kopt szerzetesség Antal
végrendeletének tart (ez az a kánoni szöveg, amit a szent ünnepén a liturgiában
felolvasnak), így ír a szerző: "Kapjátok meg ti is ezt a tüzes Lelket,
amit én kaptam! Ha pedig azért akarjátok megkapni, hogy bennetek is lakjék,
mutassátok neki a test fegyelmét és a szív tisztaságát, s gondolataitokban
éjjel és nappal Istenre tekintsetek. Tiszta szívvel kérjétek
ezt a tüzes Lelket, és megadatik nektek."[27] Antal
nyomatékosan figyelmezteti tanítványait a Szentlélek befogadására, mert ezt
tartja a monasztikus élet lényegének. A Szentlélek elnyerése főleg az
imádságban kért kegyelem befogadását jelenti. Ezért buzdítja övéit Antal:
"Ne kételkedjetek szívetekben, ne legyen megosztott a szívetek, és ne
mondjátok azt, hogy >>Ugyan ki nyerheti el?<<. Nem, fiaim, ne
hagyjátok, hogy ezek a gondolatok elárasszák a szíveteket, hanem inkább kérjétek
tiszta szívvel, és elnyeritek a Szentlelket."[28] De
a Lélek elnyerése azt is jelenti, hogy a kegyelmet magas áron, az állandó
megtérés, a küzdelem árán kell befogadnunk. Matta el Meskin így kommentálja a
fentieket: "Mindaz, aki elolvassa Antal leveleit, olyan lelki benyomásra
tesz szert, amely nem szűnik meg soha. Tűz, tűz, tűz. Antal egész tanításának
alapja az isteni tűz, mely a szívben lakik. S ez a tűz maga a Szentlélek, Ő a
tűz, mely a lelki élet titka." [29]
A sivatagi atyák
tanítása: "ontsd ki véredet (a lelki harcban), és nyerd el a Lelket"
(Longinosz 5). A szerzetes hivatása, hogy saját monasztikus életének keretei
közt élje meg azt, ami minden keresztény feladata: Meg kell valósítania azt a
húsvéti átmenetet, mely a halálból a feltámadásra vezet; hordoznia kell a
keresztet, sztauroforosszá kell válnia, s ugyanakkor a Szentlelket
elnyerve pneumatoforosszá, a Lélek hordozójává kell lennie.
Az egyik
makárioszi homíliában találjuk a következő gondolatot: "A Szentlélekkel
tökéletes közösségben élő lélek, mely méltóvá lett arra, hogy Isten hajléka és
trónja legyen, egészen szemmé, egészen fénnyé, egészen dicsőséggé, teljesen
szellemmé válik."[30] Az
a szerzetes, aki olyannyira előrehalad, hogy már a "Lelket lélegzi"[31], a Lélek hajlékává lesz, mégis mindig
megmarad annak tudatában, hogy "saját emberi gyöngesége egyesült az Isten
hatalmával"[32]. Újteológus Simeon volt az, aki nagy
mértékben továbbfejlesztette a Szentlélek elnyerésének tanát a szerzetesi
életben. A szerzetes, aki megküzd a világ szellemével és elveti azt, Isten
lelkét kapja meg, s így megismeri az Isten kegyelmének ajándékait[33](vö. 1Kor 2,12). A keleti, orosz
hagyományban pedig Szárovi Szent Szerafim fogalmazza újra a monasztikus és a
keresztény élet célját Motovilovval folytatott párbeszédében: "Keresztény
életünk igazi célja a Szentlélek elnyerése, míg az imádság, a böjt, a
virrasztás, a javak megosztása és az egyéb, Krisztus szeretete miatt véghezvitt
jócselekedetek mind csak eszközök ahhoz, hogy elnyerjük a Szentlelket."[34]
A szerzetes, aki
megkapja a Szentlelket, és a Lélek szállást vesz benne, valóban lelki ember, pneumatikósz:
folytonos pünkösd zajlik benne, élő epiklézis minden testvére és az egész világ
számára. A keresztvíz, melyet a Lélek öntött belé, s amely egészen
elárasztotta, most olyan forrássá válik, mely már belőle árad a testvérek felé.
Pneumatikósz, szellemi, pneumatoforosz,
lélekhordozó, a második eljövetel prófétája, a Menyasszony hangja lesz, aki a
Lélekkel egyesülve kiált: "Jöjj el, Uram!". Az alfabetikus apoftegmák
közül a harmincadik arról szól, hogy Antal, aki lélekhordozóvá lett, képes volt
fellebbenteni a fátylat a régmúlt időkről és a jövő láthatatlan dolgairól. Mint
olyan ember, akit a Lélek tanított, látta a láthatatlant, hirdette az
embereknek, és tanúságot tett róla saját személyében, mely a Lélek energiáitól
átalakult. Hasonlóképpen a szerzetes is a Szentlélek megtapasztalásának
köszönhetően képes felismerni a láthatatlan dolgokat[35], s a megvalósuló eszkatológia prófétai
szolgálattevőjévé válik.
A
Lélek gyümölcsei a monasztikus életben
Pál apostol arra
emlékezteti a keresztényeket, hogy amennyiben a Lélek vezetésére hagyatkoznak,
nincsenek alávetve a törvénynek (vö. Gal 5,18 köv.), majd a világiasság (a hús, szarx)
cselekedeteivel szembeállítva felsorolja a Lélek gyümölcseit: "szeretet, öröm,
béke, türelem, kedvesség, jóság, hűség, szelídség, önuralom". Aki a
Lélekből él, aki a Lélek szerint jár, az felfedezi önmagában a Lélek
tevékenységének gyümölcseit is. Természetesen a Pál által felsorolt ajándékok,
melyek közül az első, és a többit elrendező ajándék az agapé, minden keresztény
életében megtalálhatók és felfedezhetők. Nem akarjuk úgy beállítani, mintha a
szerzetesben a Lélek másképpen teremné gyümölcsét, itt azonban azt akarjuk
bemutatni, hogy a monasztikus életben a Lélek eme egyetlen ajándéka főleg az alázatban,
a szabadságban és a kölcsönös
szeretetben nyilvánul meg.
a, Alázat
A sivatagi atyák
egyöntetűen tanítják, hogy ahhoz, hogy a Szentlélek egy szerzetesben lakozzék,
tiszta szívet kell találnia őbenne: "A szerzetes alázatosságán megpihen a
Szentlélek."[36] Benedek
regulájának értő olvasása feltárja, hogy a szerzetes a Szentlélek kegyelmével
nemcsak arra képes, hogy az alázatosság lépcsőfokait végigjárja (RB 7,70),
hanem a fokok végére érve felismerheti magában eme kenózisnak,
ezen lealacsonyodásnak a gyümölcsét is: a mélységes alázatot, az evangéliumi
vámos alázatát - "publicanus ille" (RB 7,65; vö. Lk 18,13). Az
alázatosság kemény zarándokútjának végén nagy meglepetésünkre nem az egyház
életének egyik példamutató szentje, nem egy tökéletes aszkéta áll, sem a
korábbi monasztikus élet egy kiemelkedő képviselője, hanem egy alázatos bűnös, a vámos, akinek Isten megbocsát
alázatossága miatt.
Figyeljünk fel a
szóhasználatra: Az alázatosság a Szentlélek gyümölcse, melyet csak az
Ő ajándékaként, jelenléte által, az elszenvedett és elfogadott megaláztatásokon
keresztül nyerhetünk el, s ezek közül az első saját gyengeségünk elfogadása.Az alázat gyümölcs, a megaláztatás eszköz.
A megaláztatást el kell szenvedni, az alázatot viszont nem lehet
megkaparintani, mert az alázat isteni, sőt, a Szentlélek sajátja. A Szentlélek
végtelenül alázatos, Ő maga a személyes alázat, mivel az alázat - ahogy arra
ráérzett Eckhart mester - Isten mélységében gyökerezik. A soha meg nem
ragadható, állandóan rejtőző Szentlélek - aki lemond arról, hogy arca legyen -
a megtestesülés szolgálatában áll, de maga nem testesül meg; küldött, de nem
válik soha küldővé, ajándék, mely nem lesz ajándékozóvá. Soha nem mondja, hogy
"én", mégis az Atya és a Fiú beszélnek általa, az Ő segítségével. A
Lélek alázata, Isten alázata, a keresztény alázata. A Lélek, mivel alázatos,
alázatossá teszi azokat, akikben lakást vesz: Máté szerint éppen a Szentlélek
jelenléte teszi Jézust irgalmassá, együttérzővé, diszkrétté, alázatossá (vö. Mt
12,15-21). Általa válik a szenvedő szolgává, aki nem veszekedik, nem kiált, nem
hallatja szavát a tereken, és aki mégis képes keményen kiállva hirdetni az
Isten irgalmas ítéletét (vö. Iz 42,1-3). Minden igazi szeretet alázatos, képes
megalázkodni a másik előtt, sőt, ebben az önkiüresítésben még boldogságra is
találhat: örül annak, hogy a másik érdekében elveszíti önmagát.
A szerzetes sosem
tudja alázatossá tenni önmagát úgy, hogy végrehajtja azt a tervet,
amit az életszentség vagy az egyéni tökéletesség elérése érdekében tűz ki maga
elé. Ez csak nagyobb gőg felé vezetné. Amit tehet, az a megaláztatások
elfogadása egészen Krisztus gyalázatának megtapasztalásáig (vö. Zsid 13,13),
addig, hogy a legutolsónak, mindenki által elvetettnek érzi magát. A
megaláztatásokban való hosszú és fáradságos kitartás teszi a szerzetest
alázatossá. Mindez nem jelenti azt, hogy jelentéktelenné, semmivé válik, éppen
ellenkezőleg: pont alázatossága miatt tud boldogan élni, hiszen a Szentlélek
úgy átjárja, olyannyira benne lakik, hogy szelíddé, kedvessé teszi őt.
"Aki a szelídség Lelkében részesül, vagy részesedni akar belőle, annak
nagy alázattal kell bírnia, hiszen úgy illik, hogy aki befogadja a Lelket,
hasonlítson ahhoz, akit befogad."[37] Egy
apoftegma arról számol be, hogy amikor Antal meglátta az ördög összes hálóját,
remegve így szólt: "Ki menekülhet meg mindezektől?" Egy hang pedig
azt válaszolta neki: "Az alázatosság."[38]
Hazzaja (a Látó)
József írja az alázatosságról, mint a Szentlélek gyümölcséről: "A
keresztségben néked adott Lélek működését az által tapasztalhatod meg, hogy a
szívedben megszületik az igazi alázatosság. Nem a test szerinti, hanem a
szívből jövő, valódi alázat. A te szemedben ezután már minden ember nagy és
szent lesz, nem lesznek többé számodra jók és rosszak, igazak és bűnösök. Ebből
az alázatosságból születik a szívbéli nyugalom, a béke, a ráhagyatkozás és a
kitartás a nehézségekben."[39]
b, Szabadság
Bár a "libertas" fogalom nem nagyon
jelenik meg a monasztikus irodalomban, soha senki nem vonta kétségbe, hogy aszabadság szintén a szerzetesben lakó Szentlélek
gyümölcse, mely Benedek Regulája szerint Krisztus szeretetével együtt a Krisztus-követés igen
lényeges feltétele ("admonitionem pii patris libenter excipe"[40] -
RB Prol. 1). "Ahol az Úr Lelke, ott a szabadság" (2Kor 3,17b), és
minden tanítvány a szabadságra kapott meghívást (vö. Gal 5,13).
"A Lélekkel
eltelt szerzetes, aki a regulát már nem törvényként tartja meg, aki a lelki
élet művészetét kitanulta, aki kitágult szívvel ("dilatato cordis")
és a szeretet kimondhatatlan édességével ("inenarrabili dilectionis
dulcedine" RB Prol. 49) halad előre, s nem a büntetéstől való félelem
miatt ("non jam timore gehennae sed amore Christi et consuetudine ipsa
bona et delectatione virtutum" RB 7,69), az megszabadított, azaz
szabadsággal megajándékozott ember, amint az apostol is mondja: "Erre a
szabadságra szabadított fel minket Krisztus" (Gal 5,1). Így teheti magáévá
a szerzetes Antal szavait: "Miénk a Szentírás és a Megváltótól kapott
szabadság" (Vita Antonii 26,4). Így tapasztalhatja meg, hogy egyedül az unctio
magistra, a tanító kenet vezeti őt, és csak a parrészia irányítása alatt áll, mely a Lélek
energiáiból és az Úr közeli eljövetelének bizonyosságából származó bátor
egyenesség. [41]
"A fiak
szabadok" (Mt 17,26), tehát a szerzetes is szabad, a szabadság légkörében
él, az Atyaisten fiává lett a Szentléleknek műve által, aki benne így kiált:
"Abba, atya!" (Gal 4,6). Önmagától teljesíti a szeretetben
kikristályosodott törvényt ("non sub lege, sed cum lege"[42]), ismeri a szabadság tökéletes törvényét
(vö. Zsid 1,25; 2,12), a fedetlen arccal való beszédes, közbenjáró jelenlétet
Isten színe előtt, és a tanúságtévő jelenlétet az emberek előtt (vö. 2Kor
3,7-12; Fil 1,19 stb.). A Szentlélek ajándékaként kapott szabadság-parrészia
birtokában a szerzetes félelem nélkül élhet a prófétai karizmával az emberek és
az egyházi közösség előtt, s rendíthetetlen marad akkor is, ha a Szó, amit át
kell adnia, vagy amire emlékeztetnie kell, értetlenséggel, elutasítással,
ellenszegüléssel találkozik.
Igen, a Lélekből
fakadó szabadság a szerzetest olyan istengyermeki léttel ajándékozza meg,
melyben az Úr követésében való szolgaságból már nem érezhető semmi. Az Isten
fiává lett szerzetes Jézus testvérének érzi magát, sőt, testvérének és
barátjának, olyannyira, hogy megmaradva az alázatban azt mondhatja: "Én és
Ő (a Krisztus) együtt élünk." Nem kell félnie semmitől, senki és semmi nem
veheti el szívéből a békét és örömet. Egy ilyen szerzetest látva olyan valaki
áll előttünk, aki az evangéliumot nem teherként éli meg, hanem kreatív módon,
szabadon; lelki szabadsággal rendelkezik, és távol áll tőle minden legalizmus
vagy moralizmus. A Lélek emberévé vált szerzetes valójában nincs tudatában
saját szentségének, hiszen önmagától is megszabadult.[43] Minthogy
a Szentlélek maga a szabadság, a szerzetes megkaphatja azt a kegyelmet, hogy
eme szabadság ikonja legyen; szerzetesi léte túllép a kereszténység határain, s
egy kultúrán túli identitás jellemzi, amit felfedezhetünk más vallásokban is.
Ferencnek Leóhoz intézett szavai minden olyan szerzeteshez szólnak, akiben a
Szentlélek gyümölcse karizmatikus szabadságként jelenik meg: "Isten
áldásával tegyél meg bármit, amivel - véleményed szerint - jobban kedvében
jársz az Úrnak, amivel jobban követed Őt és az Ő szegénységét, s legyél
meggyőződve arról, hogy ezzel nekem engedelmeskedsz." [44]
c, Kölcsönös
szeretet ("communis caritas")
A
szerzetesekben külön-külön ott lakozó Szentlélek legfőbb gyümölcse végül az, hogy a
cenobita közösségben lakóhelyet készít magának, lehetővé teszi, hogy jó
és örvendetes legyen a közös élet - "bonum et jucundum habitare fratres et
sorores in unum (Zsolt 132,1)". Elég lenne itt fellapozni Ford-i
Baldvinnak a Szentlélekről és a kegyelem közösségéről szóló írásait, s máris
látnánk, hogy a Lélek gyümölcse az a szeretet, amely a communiót létrehozza.[45] Baldvin
szerint a szerzetesnek elsősorban az amor communionis-t, a közösség
szeretetét kell ismernie, tanulnia, gyakorolnia, amíg el nem jut a communio
amoris-ra, a szeretet közösségére. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy szerinte
a közösség a Szentlélek gyümölcse, aki acommunio
culpae-ból, a bűnben való osztozásból a bűnök bocsánatán keresztül a communio
amoris-hoz vezet. Amint egykor a Szentlélek sugallta az apostoloknak a
közösségi életet (545D), ugyanúgy a szerzetesek osztozását is Ő vezeti (556C ; 557B). A közös jó
elérése érdekében a közösség szerzeteseinek karizmáján keresztül Ő maga
tárulkozik fel, s a karizmák így végül "közös tulajdonná" lesznek.
"Et communicatio sancti Spiritus tunc vere nobiscum est, cum donum quod
sigillatim singulis datur, per communionem amoris communiter possidetur."[46] (559D-560A)
A Szentlélek a testvériség motorja, mert Ő maga a szívekbe kiáradt szeretet,
amely a testvéri jóságot, szeretetet lehetővé teszi: "Caritatem
fraternitatis caste impendant... abbatem suum sincera et humili caritate diligant
(RB 72,8.10)."[47]
A közösségi élet
"specialis caritatis schola"[48], "schola dilectionis"[49], amit a Szentlélek formál, alakít.
Állandóan zajló Pünkösd helyszíne, folyamatosan történő epiklézis, mert
"ahol a közösség van, ott az Isten lelke, és ahol az Isten Lelke van, ott
megtalálható a valódi közösség és minden kegyelem".[50] A
Szentlélek az, aki a testvérek és nővérek közti kapcsolat és egység
szolgálatába áll, aki a testvériség és a barátság kalandját lehetővé teszi.
Vajon nem lehetne-e a monasztikus közösségről is azt mondani, hogy "levél,
melyet a Szentlélek írt" (vö. 2Kor 3,3)?
Mindig a
Szentlélek az, aki a közösség összetett egységét létrehozza, egységet, mely
azonban merőben eltér minden uniformitástól. Sőt, a közösségben Isten
változatos, sokszínű bölcsessége jelenik meg, s ezért "a monasztikus élet
nem degenerálódhat egy beskatulyázott életformát megkövetelő totalitárius
intézménnyé"[51].
Az a szerzetes,
akiben a Szentlélek lakást vesz, mindenek előtt a részvét ajándékát kapja meg:
az együtt szenvedés (con-passio), együttérzés, közös teherhordozás ajándékát,
úgyhogy egész életét a koinonia légköre itatja át. A szívébe
kiárasztott Szentlélek azután a részvéttől az irgalomhoz vezet, ami valójában
mélyről fakadó szeretet, mely képes úgy nézni minden teremtményre, ahogyan
Isten akarta, szereti és fenntartja azt. S végül az irgalomtól az ingyenes,
feltétel nélküli szeretethez juthatunk el, mely az ellenség szeretetében
fejeződik ki: annak szeretetében, aki káromol, aki az utunkban áll, aki
szembehelyezkedik velünk. Amikor a szerzetes a Szentlélektől megkapja ezt a
szeretetet a maga teljességében, akkor az Úr szeretetének élő epiklézisévé
válik minden ember és az egész világ minden teremtménye számára, s végül eljut
odáig, hogy így szól az Úrhoz: "Veszíts el egy bárányt, engem, de menj, és
mentsd meg az összes többit!"[52]
Ha a szeretetről,
mint gyümölcsről beszélünk, nem mulaszthatjuk el Petrus Venerabilis Szent
Bernáthoz írt levelének felidézését. Cluny apátja a szeretetnek a közösségben
betöltött szerepéről írva úgy fogalmaz, hogy a közösség maga a Szentlélek, s
így az apátot, aki a monachusok vezetője, illetve aki felelős a regula
szeretetből fakadó, korhoz és helyhez kötött értelmezéséért és betartásáért,
"a Szentlélek jegyzője" névvel illeti.[53]
Eljutni odáig,
hogy - amint a Nau 87-es apoftegma mondja - a közösségi békecsók alkalmával
meglássuk a testvérek és nővérek ajkán a Szentlelket[54]: íme, a Szentlélek működésének
legfontosabb gyümölcse a monasztikus életben. Vagyis képessé válni arra, hogy
olyanok legyünk, mint Benedek, aki a Szentlélekkel való töltekezéssel telt élet
után az Atyához visszatérve a világot úgy látta, "velut sub uno solis
radio collectus" (Dialógusok II,35,3), mintegy a Nap egyetlen
sugarába gyűjtve. Azt a világot, melyet a szerzetes elhagyott, hogy a sivatagba
menjen, s amely most fénysugárrá lett, mert a Benedekben egész élete során
jelen lévő isteni Lélek átalakította.
Fordította: Baán
Izsák OSB
Enzo Bianchi - világi pap - a bose-i
(Észak-Olaszország) monostor elöljárója.
Megjelent: BOROSYTÁN-KÚT 2003 /4
Jegyzetek:
[1] Vö.
J. ZIZIOULAS, ŤCristologia, pneumatologia e istituzioni ecclesiasticheť, in Cristianesimo
nella storia 2 (1981), pp.
111 köv.
[2] A monasztikus szerzetesség pneumatikus
jellegéhez lásd: O. CLÉMENT, ŤÉsprit Saint et monachisme aujourd'huiť, inCollectanea Cisterciensia 2 (1976), pp. 73-94; G. Dossetti, Il
Vaticano II, Bologna 1996, pp. 223-224.
[4] Vö. ASZKÉTA MÁRK, De
baptismo, in Discorsi sulla vita cristiana, Torino
1986, pp. 68-71; E. BIANCHI, ŤSiamo laici senza importanzať, in Il
Regno 16 (1994), p. 499. A "vita
consacrata" fogalma nem jelenthet semmi különlegességet, a keresztségtől eltérőt,
noha a közelmúltban a tanítóhivatal és az 1994-es püspöki szinódus a szerzetesi
életre alkalmazta, hogy ily módon egyetlen kifejezéssel lehessen jelölni a
monasztikus életet, a szerzetesi életet és a világi intézmények életét. Eme
szóhasználat kritikájához lásd felszólalásaimat a szinóduson, melyek
megtalálhatók a Monachesimo, laicitá e vita religiosa,
c. kötetben (cura di G. Brunelli, Bologna 1995), az ott idézett szerzőket,
valamint F. Papamanolis atyának, Syros Santorino és Kréta püspökének felszólalását, ibid.,
pp. 151-158.
[6] Ezzel a témával kapcsolatban lásd
AA.VV., La vita monastica, vita nello Spirito santo alla luce delle sfide di
oggi. Atti del congresso degli abati benedettini, Roma 1988, Parma 1991;
a felszólalások közül különös figyelmet érdemel M. VAN PARYS, Lo
Spirito santo nella vita del monaco, pp. 39-53. A Szentlélek jelenlétéről
a nyugati monasztikus irodalomban lásd G. PENCO, Il
monachesimo fra spiritualitá e cultura, Milano 1991.
[8] "Nem az emberi bölcsesség hozott
téged ide, hanem egyedül az Isteni Lélek indítása." (PETRUS DAMIANI, Regula
eremitica, PL 145,336C ).
[9] Igaz, hogy a különböző történelmi
korokban a monasztikus szerzetesek időnként vállaltak missziós, lelkipásztori
vagy karitatív feladatokat, de ezek nem tartoztak hivatásuk lényegéhez.
Szükséghelyzetek voltak ezek, s a feladatok nem annyira a közösséget, mint
inkább egy-egy olyan, lelki érettségre jutott monachust érintettek, aki
esetenként fel tudta vállalni a nem kifejezetten monasztikus jellegű egyházi
feladatot is. Canterbury Ágoston, Bonifác, Cirill és Metód, az öt kamalduli
testvér, Petrus Damiani...
[10] NAGY SZENT GERGELY, Dialógusok II, Prol. (Csak Istennek akart már
tetszeni. Magányba vonult tehát tudós tudatlan és bölcsen tanulatlan) - Rados
Tamás és Szabó Flóris ford.
[11] In Epistulam ad Romanos, PL 180,638C.
(A szerzetesben van egy bizonyos tudós tudatlanság, melyet a Szentlélek tett
tudóssá.)
[13] "Aki elszakad a közösségtől,
megszegi a Szentlélekkel kötött szövetséget": Costituzioni
ascetiche 21, in Nella
tradizione basiliana, a cura di L. CREMASCHI, Bose 1997, p. 124.
[14] "Aki tagja a lelki közösségnek,
melynek tanúja és közvetítője a Szentlélek, az magát hibáztassa, ha elszakad
tőle.":ibid., p. 121.
[18] PSEUDO-MAKÁRIOSZ, Homíliák 21,5 e 23,2, in Spirito
e fuoco. Omelie spirituali (Collezione II), a cura di L. Cremaschi, Bose
1995, pp. 255 e 259-260.
[27] Levelek VIII,1,
in Saint Antoine ascéte selon l'Évangile. Suivi de: Les vingt lettres de
saint Antoine selon la tradition arabe, Bellefontaine 1993, pp. 122-123.
[29] Matta el MESKIN, Lo
Spirito santo e la sua opera nel cuore (arabul),
Wadi el Natrun 1974, p. 10.
[33] Vö. Újtheológus Szent SIMEON, Catéchèse VI, SC 104, p. 23, és Catéchèse XXXIII, SC 113, pp. 255 ss.; vö.
továbbá Y. CONGAR, Credo nello Spirito santo I, Brescia 1981, pp. 109 ss.
[34] Szárovi Szent SZERAFIM, Colloquio
con Motovilov, in P. EVDOKIMOV, Serafim di Sarov, uomo dello Spirito,
Bose 1996, p. 69.
[36] HIPERÉCHIOSZ, Adhortatio
ad monachos 23; olasz
fordítása. in Iperechio, Stefano di Tebe, Zosima, Parole
dal deserto, a cura di L. Cremaschi, Bose 1992, p. 22.
[38] ANTAL 7. A keresztény alázatról,
mint a Lélek gyümölcséről lásd: A. LOUF, ŤLa vita monastica oggi e domaniť, in
Ora et labora 2 (1995), pp. 56-57.
[41] "Illik befogadnunk a szabadságot,
melyet az Úr eljövetelével kínál nekünk." (ANTAL, Epistula 6,3); vö. E. BIANCHI,Libertá, legge e Spirito nella vita
religiosa, Bose 1988, pp. 14-18; Id., La vita religiosa è profetica?, Bose
1994.
[43] A Lélek szabadságához lásd: P. GANNE, Le
don de l'Esprit, Paris 1984, p. 24; vö. továbbá D. STANILOAE, Bréviaire
hésychaste, Chevetogne 1971.
[45] Ford-i BALDVIN, De
vita coenobitica seu communi, PL 204,545-572; olasz ford. in Perfetti
nell'amore, a cura di E. Arborio Mella, Bose 1988.
[46] (A Szentlélek közössége pedig akkor
van igazán velünk, amikor az egyéneknek adott ajándékok a szeretet közössége
folytán közös tulajdonná válnak.)
[47] (Egymást tisztán, testvéri szeretettel
szeressék. Apátjukat őszinte és alázatos szeretettel szeressék).
[48] (A szeretet különleges iskolája)
Saint-Thierry-i VILMOS, De natura et dignitate amoris 9,26, PL 184,396D; vö. Natura
e grandezza dell'amore, a cura di E. Arborio Mella, Bose 1990, p. 55.
[51] M. CASEY, ŤIn communi vita fraterna.
St. Bernard's Teaching on Cenobitic Solitudeť, in Analecta
Cisterciensia 46 (1990),
p. 245.
Forrás: Bencések - http://www.szentmauriciusz.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése