A szerző a Nyolc Boldogság Katolikus Közösség tagja, a Sapientia
Szerzetesi Hittudományi Főiskola Gyakorlati Teológia Tanszékének oktatója.
Legutóbbi írását 2009. 5. számunkban közöltük. — Írása előadásként elhangzott a
Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán 2009. április 25-én „Megszenteltség
az egyházi mozgalmakban és a megszentelt élet új formáiban” címmel rendezett
konferencián, melynek anyaga a közeljövőben könyv alakban is megjelenik a
Főiskola kiadásában.
A Nyolc
Boldogság Közösség 1973-ban született Dél-Franciaországban. A közösséget sok
más, a hatvanas-hetvenes években született közösséggel együtt a II. Vatikáni
zsinatot követő egyházi megújulás gyümölcsének tekinthetjük. Az elmúlt években
a Laikusok Pápai Tanácsának volt a feladata, hogy a pártfogó püspökök mellett
ezen új közösségeket befogadja, sajátos karizmájukat tanulmányozza és segítse
őket a fejlődésben, az egyházi integrációban.
A Nyolc
Boldogság Közösség jogi és szervezeti átalakulását éli, az egyház megfelelő
szerveivel való párbeszéd és útkeresés után ez év októberében fog átalakulni
hívek egyházmegyei jogú hivatalos társulatává, azzal a céllal, hogy a
megszentelt élet új lelki családját hozza létre.
Ebben a rövid
írásban nem célom az átalakulás jogi és szervezeti vetületét kifejteni, sokkal
inkább a lelkiség néhány lényeges pontját szeretném kiemelni. A jogi és
szervezeti átalakulást röviden úgy foglalhatjuk össze, hogy a közösség a
Laikusok Pápai Tanácsának fennhatósága alól átkerül a Megszentelt Élet
Intézményei és Apostoli Élet Társaságai Kongregációjának fennhatósága alá. E
lelki család tagjai az egyház által elismert megszentelt életű testvérek és
papok (klerikus ág), megszentelt életű nővérek (nővér ág), valamint a közösség
lelkisége iránt elkötelezett laikusok, házaspárok és egyedülállók (laikus ág).
E három ág együtt alkotja e lelki családot, osztoznak az apostoli munkában, a
liturgiában, a képzésben, ugyanakkor a laikusok anyagi autonómiával
rendelkeznek. Az ágak közötti communio biztosítéka az egyes ágak vezetőiből
álló tanács, illetve a lelki család elnökének személye, akinek feladata az ágak
együttműködésének elősegítése.
„Isten népének
lenni” — ez a Nyolc Boldogság Közösség alapvető, alapító tapasztalta.„A Közösség tagjai különböző életállapotú
hívők egy közösséget alkotva, mely megjeleníti Isten népét annak egységében és
a hivatások különbözőségében” —
olvashatjuk az 1998-as szabályzatban.1
Az alapítók a
közösség születését a személyesen és közösségben megélt új pünkösdi
tapasztalathoz kötik, mely többeket a felnőttkori megtérésre és hitük
megújulására vezetett. Az alapítók kis csoportja úgy értelmezte magát, mint
Istennek szentelt népet, amely arra hivatott, hogy választ adjon Isten egyetlen
hívására, az Evangélium szerint való életre. Az alapító tagok saját maguk
tapasztalták meg a Lumen Gentium egyházról szóló dogmatikai konstitúció
igazságát, miszerint Istennek úgy tetszett, hogy „az embereket ne egyenként, minden társas
kapcsolat kizárásával szentelje meg, és üdvözítse, hanem néppé tegye őket, mely
Őt igazságban megismeri és szentül szolgálja”.2 Akik
előtte nem voltak nép, önmagukat Isten által megtalált, a Lélek által
közösséggé formált népnek tudhatták (vö. Oz 2,26; Róm 9,25).
Az Isten népe
fogalomnak különböző értelmezési körei voltak, vannak a Nyolc Boldogság
Közösség történetében. Ezek az értelmezési körök megfelelnek az egyház II.
Vatikáni zsinaton, illetve zsinat utáni Isten népe fogalommal kapcsolatos
megnyilatkozásainak.
A Nyolc
Boldogság Közösség alapításának pillanatában egy ökumenikus közösség volt,
tagjai között voltak protestánsok és katolikusok egyaránt. E közösség
identitását jól leírta az Isten népe fogalom, amint a Lumen
Gentium konstitúció is
igen tágan értelmezi az Isten népe fogalmát, amikor kitágítja azt a katolikus
keresztények csoportján túlra, arról beszélve, hogy milyen kapcsolatban állnak
a nem katolikus keresztények, illetve a nem keresztények az egyházzal.
Az alapító
közösség tagjai fokozatosan közeledtek a Katolikus Egyházhoz, és vágyakoztak a
szentségekkel való életre. Főként az eucharisztikus Jézus vonzotta őket, mígnem
kérték felvételüket a Katolikus Egyházba. A közösség tagjai számára az Isten
népe fogalom értelmezési köre ezzel együtt változott. Az Isten népe második
jelentéstartalma azt fejezte ki, hogy az Istennek-szenteltség és
kiválasztottság a szentséggel való életben bontakozik ki.
1978. november
18. (a Szent Péter és Szent Pál bazilikák felszentelésének ünnepe) jelentős
dátum a Közösség életében. Robert Coffy, pártfogó püspök, állandó diakónussá
szenteli az alapítót, és az egyedülállók közül egyesek, akik Istennek szentelt
cölibátusra kaptak meghívást, a püspök kezébe tett fogadalom által Istennek
szentelik magukat. A fogadalmakat a pártfogó püspök fogadja, és ugyanő
támogatja, sőt kéri, hogy azok, akik Isten Országáért vállalják a szüzességet,
a fogadalom letételekor öltsék magukra a megszentelt élet jeleként a habitust.
Isten népe harmadik jelentéstartalma: az életállapotok közössége — olyan
közösség, amelyben megszületik a megszentelt cölibátus, illetve a szolgálati
papság karizmája.
Isten népe
negyedik jelentéstartalma: „A megszentelt élet új lelki családja” jogi
kategória, amely jogilag is stabilizálja az egyes életállapotokat. A közösség
laikus státusza átalakul és a megszentelt élet intézményévé válik.
Az Isten népe
fogalom az előbbiekben felvázolt összefüggésben alapkategóriája a
„megszenteltségnek” abban az értelemben is, hogy Isten nem egyenként akar
megszentelni bennünket, hanem közösségben, valamint jogi értelemben is
alapkategória az Isten népe fogalom: a „megszentelt élet egy bizonyos családja”
Istennek azon népe, amely egy közös hivatást, küldetést, egy adott elismerést
és jogrendet kapott az egyházon belül.
Az Isten népe
fogalom nemcsak a közösség fejlődéstörténetét írja le jól, hanem megjelöli
lelkiségét és az egyházban betöltött küldetését is.
Amikor az egyes
életállapotokról gondolkozunk, gazdagító lehet, ha odafigyelünk a többi
életállapothoz való viszonyukra. Így nyílik meg a lehetőség arra, hogy az egyes
életállapotok komplementaritását és egymást gazdagító voltát felfedezzük és
elmélyítsük.
Amikor ráébredünk
az életállapotok komplementaritásából fakadó gazdagságra és ajándékra, és e
szerint rendezzük az életünket, csodálatos termékenységnek leszünk a tanúi.
Valóságosan megtapasztaljuk, hogy kölcsönösen ajándékok vagyunk egymás számára.
Nem csupán praktikus szinten, hanem emberségünk alapjait érintve. A
komplementaritás jó értelemben kölcsönös szembesítést, figyelmeztetést,
kihívást is jelent.
Tudjuk, hogy az
életszentségre valamennyi keresztény meg van híva. Vajon a szerzetesek minden
lelki féltékenység nélkül, a laikusok pedig félénkség nélkül merik-e állítani,
hogy a laikusok is meg vannak híva a szívet, lelket, testet átalakító közvetlen
istenkapcsolatra és teljes lényük Istennek való odaadására, ’odaszentelésére’?
Amikor ráérzünk
az életállapotok komplementaritására, akkor nem gyártunk felesleges lelki
ideológiákat a megszentelt életről, amely mögött biztonságban meghúzódhatunk,
és azt mondhatjuk, azért a szerzetesek mégiscsak felsőbbrendűek.
Közösségünkben
az életállapotok egységét igyekszünk megélni. A kezdetektől tapasztaljuk, hogy
az egyes életállapotok hogyan segíthetik egymást, emlékeztetve a másikat
sajátos hivatására.
Mi az, amivel a
házasok gazdagítják a megszentelt életűeket? A házasok azáltal, hogy szentségi
módon élik meg jegyesi szeretetüket és hűségüket, emlékeztetik a megszentelt
életűeket arra az alapvető emberi valóságra, hogy arra teremtettünk, hogy egész
lényünkkel szeressünk, hogy emberi szeretetünk úgy bontakozik ki, ha nemcsak
gyermeki módon, hanem jegyesi, atyai illetve anyai módon is képessé válunk a
szeretetre. A házasok sajátos kegyelmi javakat kommunikálnak a megszentelt
cölibátusban élők felé, ez a felismerés tükröződik a Papi
élet és szolgálat direktóriumában, amikor arról beszél, hogy a „Vőlegény-Krisztussal
való közösség miatt a szolgáló papság is — Krisztus által, Krisztussal és
Krisztusban — a megváltó szeretetnek arra a misztériumára alapszik, melyben a
keresztények házassága részesedik”.3
A megszentelt
életű azáltal gazdagítja a házasokat, hogy az emberi egzisztencia, az emberi
szeretet végső távlatait kutatva várja az Eljövendőt, Jézust, aki közeleg.
Azok a laikus
egyedülállók, akik még nem köteleződtek el, vagy nem tudnak elköteleződni4 egy életállapotban, ugyanúgy, mint
az özvegyek, részesülnek a fent említett kegyelmi ajándékokból. Ők maguk pedig
szintén gazdagítják a Közösség lelki családját, nagylelkű és érdek nélküli elkötelezett
Krisztus-követésük révén.
A
komplementaritás annak valóságát is jelenti, hogy nem a megszentelt életű vagy
a pap az, aki éli a lelkiséget, és ebből részesülnek a laikusok, hanem ugyanazt
a lelkiséget éljük laikusként, papként, megszentelt életűként.
A következő
pontokban a lelkiség néhány alapeleme kerül bemutatásra.
„A
keresztény élet célja a Szentlélek megszerzése” — mondja Szárovi Szent Szerafim
Motovilovval folytatott beszélgetésében.5 A Szentlélekben való élet nem
érzelmi átélés csupán, hanem az Isten akaratával való egyesülés garanciája.
Ugyanakkor ahhoz, hogy életünket egyre inkább a Szentlélek vezetésének
rendeljük alá, nélkülözhetetlen, hogy szívünk, emberségünk legmélyén
megérintődjünk, megrendüljünk Isten jósága, szeretete, irgalma előtt. Csak így
történhet meg, hogy nem leszünk elegek többé önmagunknak, hanem
egzisztenciálisan ráutalva érezzük magunkat Istenre. Istennek nem a műveinket
kell bemutatnunk, hanem a „dicséret áldozatát” (Zsolt 50,14), azt a művet,
amelyet Ő munkált ki bennünk a Lélek által, hiszen csak ilyen módon építhetjük
Isten Országát.
A Szentlélekben
való élet nem azonosítható egyszeri vagy akár ismétlődő karizmatikus
imatapasztalattal, bár ezek a jelenségek kísérhetik és megerősíthetik a
Lélekben való életet. A Szentlélek az, aki megtanít bennünket mindenre (Jn
14,26) és elvezet bennünket a teljes igazságra (Jn 16,13), leginkább a
folyamatos megtérést és megújulást munkálja bennünk. Lisieux-i Szent Teréz
nővéréhez, Célinehez írt levelében tanít minket, hogy soha ne keseredjünk el,
legyen bátorságunk mindig újrakezdeni: „Céline, talán azt hiszed majd, hogy
mindig megteszem, amiről beszélek. Ó nem! Nem mindig vagyok hűséges, de sohasem
csüggedek, Jézus karjára bízom magam. A kis harmatcsepp még beljebb húzódik a
mezők Virágának kertjébe, s ott megtalálja mindazt, amit elvesztett, sőt sokkal
többet” (1893. július 18.).6
A Szentlélekben
való élet jelenti azt a készséget is, hogy végső értelmét kutassuk a teremett
valóságoknak. Vagyis ne ragadjunk le annál, amit látunk, tapasztalunk, akár a
munkánkban, akár a másokkal és önmagunkkal való kapcsolatunkban, hanem merjük a
megtapasztalható valóságot az üdvösségtörténet részeként szemlélni és
értelmezni.
„Az imádságot — mely számtalan formát ölthet — a legkiválóbb eszköznek
tekintjük a Lélek olajának megszerzéséhez, az Atyával való baráti párbeszéd
során.”7 Elismerjük
Szent Pállal, hogy még azt sem tudjuk, miképpen kell imádkozni, ugyanakkor vele
együtt valljuk, hogy a Lélek segítségünkre jön az imádságban (vö. Róm 8,26). Az
imádság, még mielőtt szavakban testet öltene, nem más, mint ráhangolódás a
bennünk élő, sóhajtozó Lélekre, hiszen a szóbeli imádság — ahogy Sienai Szent
Katalin tanítja — sohasem végezhető belső ima nélkül.8 A
személyes ima, a közösen végzett liturgia és ezek forrása és csúcsa, az
Eucharisztia ünneplése az az esemény, amikor az Ég és a Föld összeér, és mi,
imádkozó emberek megállhatunk e kettő találkozásában. Ilyen módon lehet az
imádság kapu, mely által belépünk, belehelyeződünk személyesen és közösségileg
is Isten Országába, mely már köztünk van, és egyben eljövendő is.
A Lélekben való
élet indít a közbenjárásra. A közbenjáró ima érintheti életünknek,
embertársaink életének legapróbb részleteit, szükségleteit, ugyanakkor fontos,
hogy közbenjárásunk a Lélek által Jézus szándékaira legyen hangolva: „a
közbenjárás elsősorban azt jelenti, hogy egyesülünk Jézussal, aki az Egyetlen
Közbenjáró”.9
Az
üdvösségtörténet egységes szemlélete jól megvilágítja a Közösség közbenjáró
imájának fő szándékait: Jézus második eljövetelét várjuk, imádkozunk az
evangelizáció műveiért, hivatásokért az egyház számára, a keresztények
egységéért és az első szövetség népéért.
A Szentlélek (Vinculum
Caritatis) arra indít,
hogy híddá váljunk és a kiengesztelődés műveit mozdítsuk elő.
Efraim, az
alapító egy 1974-ben megélt lelki élményét osztja meg A szántóföldek már megértek az aratásra című könyvében, s ez a lelki tapasztalat
lett az alapja a Közösség első szabályzatának, valamint a lelkiségnek: „Az
első tapasztalat, ami szó szoros értelemben a szívembe vésődött, ragyogó fény
volt: a Tábor hegye, Jézus színeváltozása. Isten azt kérte a Közösségtől, hogy
változzunk át Vele együtt a dicsőségben és osztozzunk szenvedésében. A Kálvária
és a három kereszt rávetődött a Táboron álló három személy képére. Egyszerre
jelent meg a Júda törzséből való győzedelmes és vigasztaló Oroszlán, és az
emberek bűneit sirató Áldozati Bárány.”10
A Tábor hegyi
jelentben Húsvét titkát elővételezik és szemlélik a tanítványok, méghozzá a
maga teljességében: Krisztus keresztjét és feltámadását egyszerre. Húsvét
titkában a keresztség szentsége révén részesülünk, a szentségek vétele pedig
megújítja, elmélyíti Krisztus életében való részvételünket. A Nyolc Boldogság
Közösség tagjainak hivatása, hogy szemléljék a Tábor hegyi jelenetet, és
azonosuljanak a Tábor hegyi Krisztus alakjával, érzületével: hogy
legkülönbözőbb élethelyzeteiket a kereszt és feltámadás kettős titkának
egységében éljék meg és e szerint alakítsák.
A bibliai
boldogságok pedig zarándokutunk sarokkövei, melyek által aprópénzre válthatjuk
elköteleződésünket, és megnyílhatunk Krisztus gyógyító és átalakító
szeretetére, a Szentlélekre. Hiszen a bibliai boldogságok embere a Szentlélek
működése által érezheti és tudhatja magát már most valóban boldognak, azáltal,
hogy a Húsvét titka őbenne aktualizálódik. A Boldogságok útja által juthatunk
el a Krisztussal és önmagával egységre jutott ember, a húsvéti-ember alakjához.
Megtapasztaltuk
a Feltámadott valóságos, élő Jelenlétét a megszentelt kenyérben és borban, és
ez a tapasztalat ébresztette fel születő Közösségünkben a vágyat, hogy hagyja
magát az egyház szívébe vezetni. Az eucharisztikus Jézus nemcsak a közösséget
alapító protestáns tagokra volt életüket megrendítő, megváltoztató hatással,
hanem az alapítás óta valamennyi közösségi tagra. Többek megtérésélménye,
meghívása kifejezetten az Eucharisztiához, a Szentségimádáshoz kötődik.
Közösségi életünk forrása és csúcsa az Eucharisztia megünneplése, s ezen
ünneplés folytatása a kitett Oltáriszentség imádásában. Az Eucharisztia
elmélyíti szívünkben a teljesség iránti vágyat, egészen az örök menyegzőig. A
táplálék, amelyet Isten várakozásunk betöltéséhez ad, méltán viseli az
„angyalok eledele” nevet. Az Eucharisztia a mennyei haza felé tartó szegény
zarándokok kenyere.11
Az Eucharisztia
az egység kenyere is, mivel egy kenyér és egy test vagyunk sokan, hiszen
mindnyájan egy kenyérből részesültünk (vö. 1Kor 10,17). Azon túl, hogy az
Eucharisztia egységet teremt az emberek között és az egység munkásaivá alakít,
mindenekelőtt Krisztus testének élő tagjaivá tesz bennünket. Már most a
feltámadott, örök életünket tápláljuk az Eucharisztia vétele által.
Aki az Úr hívó
szavára felmegy a szent hegyre, az imádás hegyére, egyre jobban meg fog éhezni
Istenre. Amint a II. Vatikáni zsinat tanítja, az ember „az önmagáról való
lemondás ajándékában találhatja meg magát”.12 A
szentségimádás tehát, mint az Istennek való teljes önátadás egy formája, minden
ember életének alapszükséglete és végső beteljesedése kellene, hogy legyen.
Isten vágya megelőzte az emberét, amidőn jelenvalóvá tette magát a
megtestesülés, a megváltó halál és a Feltámadás által, majd pedig
megérinthetővé, láthatóvá és ehetővé az Eucharisztia misztériumában.
Az egyház
folyamatosan az Oltáriszentségben jelen lévő Úrra szegezi tekintetét, így vele
együtt fedezhetjük fel benne Isten szeretetének teljes kinyilatkoztatását,13 hogy
Vianney Szent Jánossal együtt kiáltsuk: „Ott van Isten! Ott van Isten!”14
Az Eucharisztia
szemlélése nem csupán passzív magatartást igényel, hanem arra indít, hogy saját
életünk váljon eucharisztikus áldozattá.
Mind a
Szentlélekben való élet, mind az eucharisztikus élet, a napi szentmise és
szentségimádás a végső dolgok felé fordítja tekintetünket. Az Eucharisztia
csillapítja éhségünket, és egyben ébren tartja a vágyat, hogy egykor színről
színre láthassuk Jézust, aki egyedül képes betölteni és felülmúlni minden
emberi szív vágyát. A megszentelt életűek hivatásához alapvetően hozzátartozik
a vágyakozás arra, hogy egyszer Jézus legyen minden mindenben. II. János Pál írja
a Vita Consecrata apostoli
buzdításában:„Azokban az emberekben,
akik életüket Krisztusnak szentelték, élnie kell a vágynak, hogy
találkozhassanak vele, s végleg és örökké vele maradhassanak. Innen az epedő
vágyakozás, innen a törekvés, »hogy elmerüljenek a szeretet tüzében, mely
bennük ég, és nem más, mint a Szentlélek maga« (Szentháromságról nevezett
Boldog Erzsébet), ez a várakozás és törekvés az ajándékoktól erősödik, melyeket
az Úr szívesen ad azoknak, akik az odafönt valókat keresik (vö. Kol 3,1).”15
A megszentelt
életű személyek azáltal, hogy még szorosabban kötelezik el magukat azon
életforma mellett, amelyet Krisztus élt a világban, jelei lesznek Isten
eljövendő Országa elsőbbrendűségének e világ valóságával szemben. A jel szerep
azzal a küldetéssel is felruházza őket, hogy láthatóvá tegyék valamennyi
keresztény hivatását, ami nem más, mint engedni, hogy Isten a jegyesévé tegyen,
Izajás szavai szerint: „Teremtőd fog veled frigyre lépni” (Iz 62,5).16
Az
eszkatológikus irányultság nem millenarista utópiát, vagy semmittevést jelent,
hanem a keresztény realizmus része, mely tudatában van annak, hogy ebben a
világban nincs maradandó városunk (vö. Zsid 13,14). Az Úrra való várakozás nem
csupán az imádság lelkületét járja át, nem marad a templom csendes mélyén és
nem oldódik fel az ebből a világból való elvágyódás érzésében. Az
eszkatológikus lelkület, lendület átjárja a testvéri életet, az evangelizációt,
az együttérzés szolgálatát, mert mindezekben — a testvéri életben épp úgy, mint
és apostoli munkában — a Szentlélek mindent megújító jelenléte által Isten
Országának megnyilvánulásait kívánjuk szolgálni, előkészíteni.
Az
Egyiptomból kiszabadított embercsoport, Izrael, a negyvenéves pusztai
vándorlása alatt vált Isten népévé. A saját identitással nem rendelkező csoport
hittel elindult a Vörös-tengeren át, Isten ígéretében bízva. Tapasztalta Isten
értelmet meghaladó gondoskodását, mikor mannával táplálta őket a pusztában.
Törvényt kapott, ami az életet szolgálja; hűtlenné vált, de Isten mindvégig hű
maradt népének tett ígéreteihez. A választott nép a zarándokúton ébredt
identitására, ott a pusztában, ahol Isten vele együtt járt és a szívére beszélt
(vö. Kiv 34; Oz 2,16).
A Nyolc
Boldogság Közösség immár harminchat éve zarándokol, és kezdi megtanulni, mint
nép és mint közösség, ki is valójában, de ami ennél is fontosabb: egyre inkább
felfedezi, milyen az élő Istennel élni, Ővele, aki létbe hívta, megáldotta,
megszentelte és gondoskodik róla.
Egy fiatal,
zarándokútját járó közösség nem hivatkozhat nagy szent elődeire. Ugyanakkor a
Szűzanya és a szentek példáját követve rendkívül fontos, hogy tagjai Krisztusra
tekintsenek, a Lélek által folyamatosan párbeszédet keressenek a népe körében
zarándokló, élő Istennel, és a közösség önértelmezését az Istennel való
párbeszéd révén a hit fényében alakítsák.
Versegi
Beáta Mária CB
Forrás:
Vigilia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése