Szent Evagrius |
Ezt az adományt háromféleképpen lehet értelmezni. Az egyes
értelmezések szoros kapcsolatban állnak egymással:
a.)
A Szentírás tudósai azt mondják, hogy ez a karizmatikus adomány sajátosan a
prófétálás adományához kötődik. Segít az embernek vagy a közösségnek eldönteni,
hogy egy prófétai megnyilatkozás:
· Valóban Istentől származik-e?
· Hamis prófécia-e, amely ellentmond a
Szentírás vagy az egyház tanításának, vagy az ember személyiségének
árnyoldaláról származik feldolgozatlan bűntudat, félelem, düh érzése vagy
alacsony önértékelés formájában, nem ritkán a szigorú bíró, a közömbös
személytelen potentát stb. - negatív, bár nem tudatos - istenképével társulva?
Nem valódi prófécia az olyan prófétai formában kifejezett
jámbor érzés, amelyet nem a Lélek sugallt. A hamis próféciákkal ellentétben,
amelyek káros és zavaró hatásúak lehetnek, a nem valódi próféciák nagyon
keveset árthatnak.
b.)
A lelkek megkülönböztetésének második fajtája azon alapszik, amit talán intuitív megközelítésnek
nevezhetnénk. Elkötelezett keresztények között egészen gyakori ez. Minthogy
ezek az emberek világosan tudatában vannak Jézussal való kapcsolatuknak és a
szeretet életét élik, szívükben érzik, mi a jó, és mi a rossz, mi igaz és mi
hamis, mi az, ami Istentől származik élményükben, és mi az, ami nem. Egyszerűen
ráéreznek a dolgokra, legtöbbször helyesen.
c.) Végül létezik a megkülönböztetés művészete, ami
egészen az egyházatyákig, például Szent Evagriusig nyúlik vissza. Az évszázadok
során sokat fejlődött és finomodott, legtisztább és leghatásosabb formáját
pedig azokban a szabályokban nyerte el, amelyeket Szent Ignác dolgozott ki a
lelkek megkülönböztetésére Lelkigyakorlatában. A sugallatok -
gondolatok, érzések, képek, késztetések stb. - eredetét és irányultságát
igyekszik felderíteni. Istentől származnak, saját énünktől vagy a
Gonosztól? Szent Ignác azt mondja, az Istentől jövő és az Isten felé tartó
sugallatokat a vigasztalás belső érzése - azaz belső béke, öröm,
reménység, hit, könnyek stb - kíséri. A nem Istentől származókat az elhagyatottságé
- békétlenségé, szomorúságé, nyugtalanságé, szárazságé stb. Jó példáját
találjuk ennek a művészetnek Páli Szent Vince életében. Egyik szerzetes
elmondta neki, hogy úgy érzi, Isten azt kívánja tőle, hogy hagyja ott a
Vincések közösségét, és csatlakozzon a Kapucinusokhoz. 1653. június 4-én kelt
levelében Vince arra a megállapításra jutott, hogy ezt a vágyat nem az Úr
sugallta. »A másik jel« - írta -, »amiből azt gondolom, hogy Isten nem a
Kapucinusokhoz hív téged az, hogy a benned - ezzel kapcsolatban - felébredt
vágyak puszta létüknél fogva zavart és aggodalmat keltenek, mint az a gonosz
lélek sugallatainál szokott lenni; míg az Isten sugallatai - éppen ellenkezőleg
- szelídek és békések, és szeretettel irányítanak a jó felé, amelyet kíván
tőlünk.«
Páli Szent Vince |
Forrás: Emmausz Közösség
Valóban DICSÉREM és
VálaszTörlésMAGASZTALOM mert nagy dolgokat vitt és visz Ő végbe ---G.I