A búcsú a
már megbocsátott bűnök miatt még ránk nehezedő terhek levétele rólunk, nem
saját érdemünkből, hanem Krisztus és a szentek érdemeiből, vagyis „az Egyház
kegyelmi kincstárából”.
A búcsút
mindig az Egyház engedélyezi. Isten szuverén módon cselekszik a lélekben,
nem vár egyházi engedélyre, de azt nem nevezzük „búcsúnak”. A búcsú a gyónási
elégtételből önállósult. Régen az Egyház a bűnösöket bizonyos ideig tartó
vezeklő állapotra kötelezte, ennek részleges vagy teljes elengedése kapta az
„indulgentia” (= búcsú) nevet. A búcsú tehát nem bűn-elengedés (azt
feloldozásnak, absolutiónak hívjuk), hanem vezeklés-elengedés. A bűnét már
megbánt bűnösre nézve, ha meghalt, a tisztítótűz a vezeklés helye. A hivatalos
szóhasználat „ideigtartó büntetés”, de szabatos értelemben nem büntetésről van
szó. Akinek Isten megbocsátott, azt nem „bünteti”, viszont a bocsánatot nyert
bűnös is hordoz terheket, amelyeket bűneivel ő maga okozott, s amelyek már nem
függenek akaratától, tehát nem is szűnnek meg a bűnbánattal. Fizikai példa: ha
levágom jobb kezemet egy baltával, az öncsonkítás bűnét követem el. Ezt
megbánhatom és bocsánatot nyerhetek – de attól még a kezemet nem kapom vissza.
Így van ez lelkiekben is.
Az Egyház
kétféle búcsút engedélyez: teljes búcsút és részleges búcsút. A teljes
búcsú minden „ideigtartó büntetés” elengedése. A részleges búcsúval az
Egyház – oldó és kötő hatalmával – annyi terhet enged el „kegyelmi
kicstárából”, amennyit az elvégzett búcsúnyerő cselekedet a magunk érdeméből
fölszámol. Vagyis megduplázza érdemünket.
A teljes búcsú, a búcsúnyerő cselekedet
elvégzésén kívül, mindig három „szokásos feltétellel” jár: gyónás, áldozás és
imádkozás a pápa szándékára (ez utóbbira egy Miatyánk és egy Üdvözlégy elég).
Egy gyónás több teljes búcsúra is kiterjedhet, vagyis aki hetenként gyónik,
minden hét minden napján teljes búcsút nyerhet. Viszont minden teljes búcsúhoz
külön szentáldozás kell és külön imádkozás a pápa szándékára, lehetőleg a
búcsúnyerő cselekedettel azonos napon.
Maga a búcsúnyerő cselekedet lehet egy félórás
lelki olvasmányként való Szentírás-olvasás, egy félórás szentségimádás, vagy
egy közös öt tizedes rózsafüzér-imában való részvétel. Bizonyos napokon az
Egyház templomlátogatással teszi lehetővé teljes búcsú nyerését. A
templomlátogatáshoz hozzátartozik egy Miatyánk és egy Hiszekegy elimádkozása a
meglátogatott templomban. Ez nem tévesztendő össze a pápa szándékára való
imádkozással, amely a „szokott feltételek” közé tartozik. Kötelező
cselekedettel nem lehet búcsút nyerni, tehát a vasárnapi szentmise ilyen
szempontból nem „templomlátogatás”.
Most jön a neheze. A teljes búcsú az akarat
teljes helyreállítását jelenti, vagyis minden rendetlen ragaszkodás
felszámolását is. Ennek majdnem mindig legyőzhetetlen akadályai vannak bennünk.
Vagyis csupán részleges búcsúkat nyerünk. Azért csak törekedjünk, csak végezzük
a búcsúnyerő cselekedeteket. Mindegyikkel közelebb kerülünk Istenhez, és
spórolunk a tisztítótűzből. Nincs a búcsú hiába!
Minden búcsú fölajánlható a tisztítótűzben
szenvedőkért (ha az Egyház ezt nem korlátozza, de ilyesmi nincs gyakorlatban).
A töredékes „teljes” búcsú azonban akkor is töredékes marad, ha értük ajánljuk
föl. Ilyenkor ugyanis töredékes eszközei vagyunk az isteni kegyelemnek.
Forrás: Kovács Gábor atya –
hagiosz.net
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése