De mi van a
határokon belül? Íme, egy írás az evangelizációról a teológus szemével.
„A misszió és az új evangelizáció
A misszió és az evangelizáció fogalmának alakulása
korunkban
A katolikus egyház a legújabb korban, több lépésben új és
új módon próbálta meghatározni a ,,martüria,,, a ,,misszió,, fogalmát.
Az egyház hagyományos meghatározása szerint: a
missziós tevékenység vagy terület fogalomkörébe tartoznak azok ,,a népcsoportok
vagy területek, amelyeken Krisztus és az Ő evangéliuma ismeretlen, vagy ahol
hiányoznak a beérett keresztény közösségek, amelyek képesek arra, hogy az adott
körülmények között megéljék, és más embercsoportoknak is hirdessék a hitet. Ez
a helyzet a pogányokhoz szóló missziós tevékenységet igényli,, (vö. AG
6; EiE 45–49).1
Már a II. Vatikáni zsinat, majd az utóbbi évek egyházi
nyilatkozatai mind egyértelműbben úgy beszélnek a misszióról, mint ami nem csupán egyes területeken és nem csupán
választott személyek által végzendő
tevékenység, hanem az egész egyház és minden keresztény feladata. Az egyház
missziós küldetésével kapcsolatban
két új fogalom jelent meg az egyházi szóhasználatban, amelyek jelzik,
hogy lényegi változás történt a szemléletben.
Az 1975-ös püspöki szinódus vezette be az első (a katolikus
szóhasználatban) új fogalmat a missziónak, illetve a hit átadásának jelölésére:
az ,,evangelizációt,,. Következő fejlődési lépésként jelent meg II.
János Pál pápa írásaiban és az egyház hivatalos megfogalmazásaiban az ,,új evangeliziáció,, kifejezés (RM 33).
Mindkét fogalmat használjuk, de tartalmuk mélyebb, mint azt a
közhasználatú beszéd általában sejtetné, mert a lelkipásztorkodás és a misszió
megújult szemléletét kívánják kifejezni.
Az egyház különböző korszakaiban, miben látták a hit
átadásának, a missziónak útjait?
Ahhoz, hogy az evangelizáció és az új evangelizáció
fogalmát, illetve ezeknek a misszióval való kapcsolatát megértsük, fontos
megismernünk, miként alakult az egyház felfogása a misszióról, illetve a hit
átadásáról.
Melyek a hit átadásának módjai a Szentírásban, illetve
az ősegyházban? Az Újszövetségből és az első századok írásaiból
kibontakozik a válasz e kérdésre. Az evangelizáció (és misszió) három fő
formáját ismerték: az igehirdetést (,,hirdessétek az evangéliumot minden
teremtménynek,, Mk 16,15); az élet tanúságtételét (,,jótetteitek láttán
magasztalják Istent,, Mt 5,16; 2Kor 2,15) és a közösség tanúságtételét (,,arról
ismerjék meg, hogy tanítványaim vagytok, hogy szeretitek egymást,, Jn 13,34).
A hit továbbadásának e három formája az első századokban
szoros egységet alkotott: az igehirdetés nem szakadt el az élettől; ellenkezőleg,
a hirdetést az igehirdető élete és különösen a keresztény közösség
tanúságtétele tette hitelessé és hatékonnyá.
Az Apostolok
Cselekedetei három helyen is írja, hogy a hívek száma a keresztény közösség
szeretetének láttán növekszik: ,,A hívek közösségének egy volt a
szíve-lelke. Mindenük közös volt. Az egész nép szeretetében álltak. Az Úr pedig
napról napra növelte az üdvösségre rendeltek számát,, (ApCsel 2,44–47; 4,32–33;
5,12–14).
A Diognetuszhoz írt levél is elmondja, hogy a keresztények tanúságtevő
élete az, ami felhívja rájuk a kívülállók figyelmét: ,,Csodálatos és egyaránt hihetetlennek látszó életformájukkal
tűnnek fel: Testben vannak, de nem
test szerint élnek. A földön élnek, de országuk a mennyben van. A fennálló
törvényeknek engedelmeskednek, de életmódjuk felülmúlja a törvényeket.
Mindenkit szeretnek. Ínségben vannak, de mégis sokakat gazdagítanak.,,2
A 4. századtól kezdődően (a ,,népegyház,,
kialakulásával párhuzamban!) a hit átadásáról való szemléletben eltolódás jött
létre. Tért hódított az elképzelés, hogy az Evangélium terjesztése, a pogány
népek misszionálása lehetséges az emberi (egyházi, uralkodói) erő és a hatalom
eszközei által is.
Caesariai Eusebius úgy ünnepelte Nagy Konstantint, mint a
,,kívülállók püspökét,,, aki rendeleteivel eljuttatja a kereszténységet
a pogányokhoz.3
Nagy Károly és más keresztény uralkodók kereszténységre kényszerítették a
legyőzött népek vezéreit, s velük együtt népeiket. Hódításaikat, győzelmeiket a
korabeli egyházi vezetők is keresztény
tettnek minősítették. Alcuin - aki ugyan a keresztség előtt a megtértek alapos
felkészítését kívánta - ünnepelte Nagy Károlynak az avarok feletti győzelmét,
mert ezáltal a ,,regnum christianitatis,,, a kereszténység birodalma terjed.
Ugyanezzel a szemlélettel találkozunk a felfedezések korában, amikor a spanyol
gyarmatosítás azzal akarta szentesíteni sokszor embertelen tetteit,
hogy a kereszténység terjesztését szolgálja.
A késő középkorban, majd az újkorban, amikor az egyház
elvesztette világi hatalmát, a hit hirdetése és átadása az egyház köztudatában
- ahogyan P. Alszeghy jellemzi a helyzetet - ,,elsősorban ismeretközlést
jelentett. Isten igazságokat közölt, mondták, és Jézus küldetést adott
apostolainak, hogy hirdessék ezeket az ismereteket a világnak,,.4
Ez a szemlélet, bár ,,szellemibb,,, mint az előző, továbbra
is csak emberi erőre támaszkodik - az ész erejére -, és általa reméli az Evangéliumot terjeszteni. E szemlélet
alapján a hit továbbadásának és a missziónak munkásai csak teológiailag képzett
emberek, szinte kizárólag a papok vagy szerzetesek lehettek.
E szemlélet kialakulását a nyugati világban nagymértékben
magyarázzák az ellenreformáció, majd az úgynevezett felvilágosodás korának
elméleti vitái, illetve a múlt század intellektualista beállítottsága. Az újabb
korban azonban maga az ,,igazság,, fogalma vált kérdésessé. Korunkban beszélünk
a szó devalválódásáról. A mai ember általában képtelen mérlegelni a reá
záporozó sokféle és gyakran ellentmondó ideológiákat. Ez a helyzet
tarthatatlanná tette azt a véleményt, amely szerint az elméleti meggyőzés a hit
továbbadásának legfontosabb útja.
Az eddig bevett lelkipásztori-, missziós-, hitet-átadó
elképzelések krízisével párhuzamban, a zsinat és az egyházi megújulások új
látásmódjából fakadóan születtek meg az ,,evangelizáció,,, majd az ,,új
evangelizáció,, fogalmai. Ezek tehát nem csupán új kifejezések (a régi
tartalommal), hanem olyan fogalmak, amelyek a lelkipásztorkodás és a misszió
lényegileg átalakult, új szemléletét, a paradigmaváltást szeretnék
hangsúlyozni.
Az evangelizáció fogalma
Az ,,euangelizzo,, szó az Újszövetségben több mint
negyvenszer szerepel, de a katolikus egyház a 70-es évekig nem alkalmazta e
kifejezést. Használt rokon fogalmakat, mint igehirdetés, misszionálás,
hitterjesztés, hitoktatás. Protestáns egyházakban vagy kisegyházakban használják
az evangelizálás szót, s általában igehirdetést értenek alatta. A katolikus
egyház mai szóhasználatában az evangelizáció valami újat jelent.5
Az Evangelii Nuntiandi így ír a fogalom kialakulásáról:
Az egyház küldetése, hogy adja tovább a hitet, hirdesse az Igét, kereszteljen,
szentségeket szolgáltasson ki, szolgálja a felebarátot, a szegényeket.
,,Mindezek utak vagy eszközök az evangélium továbbadására, és részei az
evangelizációnak... Némelyikük azonban olyan nagy jelentőségre tett szert, hogy
hajlandók voltunk azonostani azt az evangelizációval.,, Egyes ilyen eszközök
előtérbe kerülése által az a benyomás alakult ki, mintha az evangelizáció
csupán papi-lelkipásztori tevékenység volna. Ez a látásmód téves, az evangelizáció
,,elszegényítése és megcsonkítása,, (EN, 18, 21–23, 28). Az
evangelizáció nem egy részfeladat (nem csak igehirdetés), nem is csak
papi-lelkipásztori tevékenység. Ellenkezőleg: ,,azonos az egyház (teljes)
küldetésével,,, amelynek minden keresztény részese. Beletartozik a hit
továbbadásának minden formája.
Az evangelizáció ma általában nem is az igehirdetéssel,
hanem az egyház élő tagjainak és élő közösségeinek tanúságtételével
kezdődik (EN 21, 41), s csupán ezt követi az igehirdetés, amely csak
akkor hatékony, ha a tanúságtételre épít (EN 41). Következőleg az evangelizáció
hordozója minden hívő, minden közösség: aki, illetve amely élő módon részt vesz
a krisztusi életben, az egyház építésében (EN 21).
Az
új fogalommal kapcsolatos dokumentumok aláhúzzák, hogy az igehirdetés sem csak ismeretközlés, amint a
szentség kiszolgáltatása sem csupán egy isteni, ,,hatékony jel,, közlése, hanem
- meghívás a Krisztusnak átadott
életre, a megtérésre;
- meghívás a krisztusi közösségbe
lépésre, s annak építésére;
- később meghívás a missziós
küldetésre (vö. EN 18–24; EiE 23–42).
Az evangelizáció célja
tehát nem kevesebb, mint hogy elvezessen a Krisztussal egyesült, róla
tanúságot tevő (missziós lelkületű) életre, és elvezessen az egyházba, a
krisztusi közösségbe. ,,Nem elég, hogy az igazságot és a kegyelmet
az igehirdetéssel és a szentségek kiszolgáltatásával fölkínálják - jelenti
ki az Ecclesia in Europa című apostoli levél is -; szükséges, hogy azok,
akikhez ezek szólnak, a konkrét körülmények közepette be is fogadják és meg is
éljék (a kapott kegyelmeket) mint egyes keresztények és az egyházi közösségek
tagjai.,, (EiE 49).
Az ,,új,, evangelizáció fogalma
A hit átadásával kapcsolatos új fogalmak és új szemlélet bevezetésének
szükségességét a megváltozott társadalmi és egyházi helyzet okozta. Az
evangelizáció fogalmát létrehozó szempontok mellett másik jelenség is új
kihívást jelentett a hitterjesztés és -átadás szempontjából. A nyugati
országokban az úgynevezett népegyház (azaz a társadalommal szorosan
összefonódott kereszténység) szétesése következtében egy új típusú
lelkipásztori ,,terület,, és feladatkör keletkezett.
A Redemptoris Missio című enciklika így beszél
erről: ,,Sok régóta keresztény országban, s olykor még a fiatalabb egyházakban
is, létezik egy helyzet, amelyben a megkereszteltek egész csoportja
elvesztette a hit eleven érzékét, vagy már nem is vallja magát az
egyház tagjának, mert életükben eltávolodtak Krisztustól és az Evangéliumtól.
Ez a helyzet új evangelizációt igényel,, (RM 33). E területeken ,,a
hívek hagyományos lelki gondozása, az új evangelizáció és a kimondottan
missziós tevékenység közötti határokat nem lehet egyértelműen megvonni.
Mindegyik hat a másikra, ösztönzi és segíti azt.,, (RM 33; KÁD 58–59)
II. János Pál pápa és az újabb egyházi dokumentumok
leggyakrabban az ,,új evangelizáció,, kifejezést használják.6 A fogalmat
magyarázva teológiai írások is általában csak annyit szoktak mondani, amennyit
a fenti idézet mond. A fogalom azonban ennél lényegesen gazdagabb tartalommal
rendelkezik, amely sokkal általánosabb mondanivalóval bír az egész
lelkipásztorkodás és a misszió számára. Az új evangelizáció nem a régi
lelkipásztorkodás odaadóbb formáját jelenti, nem is csupán
újra-evangelizálást! Amennyiben II. János Pál szólt ,,újra-evangelizálásról,,
is - ami valóban az ,,elveszettek,, visszaszerzését jelenti -, ilyenkor is az
,,új evangelizáció,, új fogalmának megfelelően értette ezt. A II. János Pál
által bevezetett fogalmat a pápa írásainak, beszédeinek tükrében érthetjük meg
a maga teljességében.
Mi a különbség az evangelizáció és az ,,új
evangelizáció,, között?
Vajon van lényegi különbség az ,,evangelizáció,, és
az ,,új evangelizáció,, fogalma között? A két kifejezés alapvetően rokon. Az
,,új evangelizáció,, kifejezéssel II. János Pál pápa újra és még
határozottabban be szeretné kiáltani az egyházba azt, amit a 3. általános
Püspöki Szinódus és VI. Pál az Evangelii Nuntiandiban az ,,evangelizáció,,
fogalmával már hangsúlyozni kívánt, hogy a lelkipásztorkodás nem
lelkipásztori akciók kérdése, hanem a Krisztusnak átadott élet gyümölcse
és függvénye.
Mégis - miközben alapjaiban mindkettő ugyanazt állítja -
jelentős alakulást figyelhetünk meg az Evangelii Nuntiandi és II. János
Pál pápa írásai között (amelyekben az új evangelizáció fogalom
megjelenik).
Az Evangelii Nuntiandi leghangsúlyosabb
kifejezése a ,,tanúságtétel,, volt. Amikor az evangelizáció
három fő útjáról - a személyes példáról, az igehirdetésről és a krisztusi
közösség szerepéről - szól (EN IV. rész), mindegyikkel kapcsolatban aláhúzza,
hogy elsődleges szerepe van a tanúságtételnek.
A tanúságtétel az
evangelizáció legfontosabb és első lépése. ,,A mai embert inkább érdeklik a
tanúk, mint a tanítók, és ha mégis hallgat a tanítókra, azért teszi, mert ők
egyben tanúk is,, - mondta az EN (41). Az élet tanúságára mindig szükség
volt, de soha annyira, mint a ,,posztmodern,, korban. Amikor az ember
szkeptikussá válik az ,,egyetlen igazsággal,, szemben, nem győzheti meg őt a
szó, csak az élet, a keresztényekből
és közösségeikből sugárzó öröm (EN 22).
,,Az evangélium hirdetésének legfőbb útja a tanúságtétel:
Íme itt és itt él egy keresztény vagy valamely keresztény csoport az emberek
nagyobb közösségében. Látni rajtuk, hogy mindenkit megértenek,
mindenkivel jó viszonyban vannak... Hitük egyszerű és spontán módon kisugárzik
a közéletre, kisugárzik másokra reményük is, amellyel olyasmiben remélnek, amit
nem lehet látni, de még csak elképzelni sem. Akik őket látják, önkéntelenül
megkérdezik maguktól: Az életnek erre a tanúságtételére minden keresztény
meg van híva,,, a világban való tanúságtétel elsősorban a világiak
feladata (EN 21).
Már az EN is kívánt beszélni az evangelizáció
,,misztikájáról,,: a tanúságtétel titkát nem az emberi erőlködésben és az
alkalmazott ,,módszerekben,, látta, hanem az isteni kegyelem működésében. Az új
evangelizáció fogalmát használva azonban II. János Pál az eddigieknél sokkal
egyértelműbben hangsúlyozta a lelkipásztorkodás misztikus, szakramentális
voltát: azaz hogy a szó, a személyes példa, a közösség akkor hatékony, ha Isten
jelenlétének jele és közvetítője.
Szükséges ezt újra aláhúzni? Vajon nem nyilvánvaló-e Isten
elsősége? II. János Pál nyilatkozatai és Ratzinger bíboros, illetve a mai pápa
írásai is megállapítják: sok lelkipásztor, teológus és sok keresztény, bár
elméletben hirdeti Isten elsőségét, gyakorlatukból mégis úgy tűnik, az
aktivitást vagy a teológiai ,,okosságot,, fontosabbnak tartják, mint Isten
működését. II. János Pál pápának ki kell jelentenie: ,,Jézus Krisztus európai
egyházainkat megtérésre hívja, hogy az Ő erejéből a remény hordozóivá
lehessenek az emberiség számára,, (EiE 23).
XVI. Benedek pápa bíboros korában írt tanulmányaiban
többször leírta, hogy korunk egyházának igazi kérdése, az ,,Isten-krízis,,.7 ,,A kereszténység
kihalásra volna ítélve, ha nem tapasztalnánk meg valamit egy olyan elmélyülésből,
amelyben a hit a személy mélyére hatol. A puszta akció és intellektuális
konstrukció nem elég.,, ,,Olyan emberekre van szükségünk, akiket a
kereszténység belülről fogott meg. Az egyház igazi megújítói mindig a
szentek voltak.,,8
Az új evangelizáció szemlélete tehát a korábbiaknál
határozottabban hangsúlyozza Isten elsőségét az egyházban; illetve az egyházi-,
a keresztény-, a lelkipásztori cselekvés és a misszió-evangelizáció szakramentalitásáról
beszél. Ennek megfelelően mindenek elé teszi az Istennel való kapcsolat
elmélyítését az egyház lelkipásztori és missziós tervében (NMI 29-41).
Végül az ,,új evangelizáció,, fogalmának másik döntő
újdonsága, hogy teljes elsőséget ad a krisztusi közösség létrehozásának.
Nemcsak a józan szociológiai-pasztorális belátás miatt,9 hanem ezen túl,
Krisztus szakramentális alapítására hivatkozva: hiszen Ő mondta, hogy ahol
ketten vagy hárman összejönnek a nevében, Ő ott lesz (Mt 18,20); és a világ
arról fogja megismerni Istent (ez lesz tehát a legnagyobb misszió), ha övéi
szeretik egymást (vö. Jn 13,34; 17,21). II. János Pál figyelmeztet, hogy ,,ne
áltassuk magunkat,,, a kölcsönös, krisztusi szeretetben élő
közösségnek olyannyira elsődleges szerepe van a misszióban, az új
evangelizációban, hogy ,,e nélkül a lelkipásztorkodás és a misszió (egyéb)
eszközei nem sokat érnek. Lélek nélküli struktúrákká válnának,,: inkább ,,a
lelkipásztorkodás álarcaivá, semmint kifejezésének és növekedésének útjává,,
(NMI 43).
Európa új
evangelizációjának, új misszionálásának keresnie kell a korszerű
eszközöket, amelyekkel a mai embert megszólíthatja. De minden út kiindulását és
végpontját (és az idézett pápák gondolatait is) Jézus szavai foglalják össze.
,,Aki bennem marad, az bő termést hoz... Nélkülem semmit nem tehettek,, (Jn
15,5); illetve: ,,Arról tudják majd meg rólatok, hogy az én tanítványaim
vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt,, (Jn 13,35).
Jegyzetek
1A témával alaposan foglalkozott
a Vigilia 2006. 2. száma, különösen Német László írása.
2Diognetuszhoz írt
levél V, 4–13.
3Vö. Caesariai
Eusebius: Vita Constantini IV. 24.
4Vö. Alszeghy Z.,
Szolgálat 37, 6.
5A fogalmat bevezette
VI. Pálnak, a III. Püspöki Szinódus témáját összefoglaló, Evangelii
Nuntiandi című apostoli buzdítása (1975), majd tovább bontották a
hitoktatással (Catechesi Tradendae 1979), a családdal (Familiáris
Consortio 1980), a világi hívek küldetésével (Christifideles Laici
1988) foglalkozó szinódusok, és az azokat összefoglaló dokumentumok; 1997-ben a
Katekézis Általános Direktóriuma; 2000-ben II. János Pál pápának az
ezredfordulóra írt Novo Millennio Ineunte című apostoli levele, 2003-ban
az Ecclesia in Europa című apostoli buzdítása, végül XVI. Benedek pápa
első, Deus Caritas Est című enciklikája.
6Vö. RM 33; CL 34;
DpPMV 35; TMA 20, 45; KÁD 58. stb.
7Vö. Joseph Ratzinger:
L’ecclesiologia della Costituzione ,,Lumen gentium,,. Nuova Umantitá,
2000/3–4, 384.; Beszélgetés a hitről. Vigilia, Budapest, 1990. 39, 47.; A
föld sója. Szent István
Társulat, 1997, 217–220.
Társulat, 1997, 217–220.
8Joseph Ratzinger: A
föld sója 217, 219, 220.
9A józan ész érveit
sorolja fel például Ratzinger bíboros a közösségek pótolhatatlan fontossága
mellett: A föld sója 208, 215–16.”
Tomka Ferenc atya (plébános, apát és egyetemi tanár) 2007-ben, a Vigilia c. újságban
közreadott írása. 1942-ben született Budapesten. 1965-ben szentelték pappá.
Jelenleg a Káposztásmegyeri Szentháromság Plébánia plébánosa, a PPKE
Hittudományi Karán és a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán tanít.
Forrás: Vigilia – http://www.vigilia.hu/2007/2/tomka.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése